czwartek, 11 lipca 2019

Ostrożeń siedmiogrodzki na Wzgórzach Łuczyckich.

Ostrożenia siedmiogrodzkiego(Cirsium decussatum)  znalazłem w okolicach fortu Łuczyce  jeszcze w 2016 roku . Wtedy, tak często spotykałem ten gatunek ,że nie zwróciłem na to specjalnej uwagi . A przecież jest to pierwsze notowanie w tym miejscu .Teraz ,czyli w czerwcu 2019 r , gdy wracałem ze stepu postanowiłem sprawdzić czy ostrożeń jeszcze tam rośnie, czy mi się nie śniło . Dokładnie na starym miejscu trafiłem na ukryte w trawie duże liście . Ostrożeń siedmiogrodzki kwitnie póżno gdzieś w sierpniu , ale charakterystyczne liście nie pozostawiają wątpliwości ( chociaż można je pomylić z lancetowatym ). Tym razem rosły obok siebie dwie rośliny . Warunki są odpowiednie , i pewnie niedługo będzie ich więcej . Można to  łatwo sprawdzić , ponieważ dorosłe okazy są z daleka widoczne (49.744385,22.830137).

 Ostrożeń siedmiogrodzki na Wzgórzach Łuczyckich , w tle Optyń 2016 r.

 Ten sam ostrożeń w roku 2019 w tle zadrzewienia przy forcie .

Widok na przeciwną stronę czyli Optyń .

Drugim nowym gatunkiem , który udało mi się znaleść na Łuczyckich Wzgórzach był szparag lekarski (Asparagus officinalis ) . 1 okaz rósł na stromej murawie 400m na zachód od ostrożenia (49.744915,22.825535) w roku 2017. Na tego gagatka to już w ogóle nie zwracałem uwagi , bo myślałem ,że to jakiś uciekinier z ogródka . Dopiero potem dowiedziałem się , że naturalnym miejscem jego  występowania mogą być murawy kserotermiczne.

1 komentarz:

  1. Z tym szparagiem toś mi zabił klina! Sam swojego wykopałem na "Marcince" będąc pewnym że to zbieg! A mógł być naturalnym siedliskiem w tym miejscu (z grubsza spelnia ono warunki murawy kseroternalnej, choć jest wynikiem ludzkiej działalności).

    OdpowiedzUsuń