niedziela, 28 lipca 2019

Antropofit przy cmentarzu .

28 lipiec .Ale nie tylko , kenofit zadomowiony , archeofit , efemerofit , gatunek kosmopolityczny występujący na wszystkich kontynentach i na bardzo wielu wyspach . W Polsce rzadki , w Województwie Podkarpackim bardzo rzadki , na mapie rozmieszczenia cztery  lokalizacje . Wszystko to dotyczy jednej małej roślinki czyli portulaki pospolitej . Znalazłem ją już na Winnej Górze , zresztą rośnie tam cały czas między płytkami chodnikowymi ( pisałem już o tym ) . Nie zajmowałem się tym gatunkiem , ponieważ przeczytałem ,że to warzywo . Sprawa jest jednak złożona , warzywem jest podgatunek Portulaca oleracea subsp. sativa a to co znalazłem to podgatunek  Portulaca oleracea subsp.oleracea dzika jak Pogórze Przemyskie . Piszę o tym ponieważ dzisiaj wybrałem się do Starzawy Rolnej , gdzie na wiosnę , przy cmentarzu wojennym znalazłem trio . Tym razem pod ogrodzeniem cmentarza rosła w liczbie kilkunastu skupisk Portulaca oleracea subsp. oleracea .(49.876584,22.020134). Gatunek ten między Przemyślem a Lubaczowem nie był notowany podobnie zresztą jak prawie  w całym województwie ( M.Wolanin Przemyśl 2014). Czyżby to stanowisko z Winnej Góry było jedyne w Karpatach .



6 komentarzy:

  1. U mnie rośnie pod ogrodzeniem, na ogródku i ogólnie w Tarnowie częsty (no chyba że pomyliłem gatunki?)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ma charakterystyczny wygląd to raczej trudno ją pomylić .Więcej stanowisk ma zachodzie kraju w okolicach Tarnowa na mapie pusto . Wydaje mi się że teraz mocno się rozprzestrzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogę Ci posłać zdjęcia, koło samego mojego domu co najmniej cztery stanowiska, jedno pół metra od ściany. Do tego na pewno pospolita w okolicach kolejowych.
      Oczywiście mi ięs podoba więc ma zawsze miejsce w moim ogrodzie

      Usuń