niedziela, 14 lipca 2019

Młyńskie bagna latem.

13 lipiec .Na wiosnę na leśnych bagnach w Młynach niewiele rosło oprócz jaskra wodnego , teraz było inaczej . Pojechałem samochodem , zatrzymując się przy głównej asfaltowej drodze . Ubrałem gumaki i zrobilem sobie kilkukilometrową przebieżkę leśnym duktem . Akurat był dobry czas na łażenie po bagnie , ponieważ susza obniżyła poziom wody i można było wszędzie wejść Atak komarów był totalny , ubrałem się w co miałem ,ale twarz i dłonie były odkryte . Nie mogłem nawet zrobić zdjęcia . Postanowiłem z nimi walczyć i gdy natłukłem ich ze trzydzieści , zrobił się spokój . Pewnie stwierdziły ,że ryzyko jest za duże. Udało mi się wtedy natrafić na dwa gatunki ,które poszukiwałem już od długiego czasu. Pierwszym  był żabieniec lancetowaty ( Alisma lanceolatum) gatunek rzadki , znajdujący się na Czerwonej Liście i w Czerwonej Księdze Roślin Polski . Ostatnie badania , stwierdziły go na 7 stanowiskach w tych okolicach . To moje jest może nawet nowe .(49.983745,23.025273). Nie rosło go dużo kilka sztuk





W pobliżu znalazłem też owocującego tataraka zwyczajnego ( Acorus calamus ) , co nie jest łatwe . Roślina częsta, ale rzadko wytwarzająca kwiaty . Pamiętam jego smak z dzieciństwa , gdy jadło się wewnętrzne włókna .

Gdy wracałem wstąpiłem na wyręby , które były przy leśnej drodze z 300m od głównej asfaltowej . Domu ze strzygą nie znalazłem, ale za to trafiłem na coś co szukałem 5 lat . A była to  turzyca Oedera ( Carex viridula) 1 kępa. Ile ja się naoglądałem turzyc żółtych . Turzyca Oedera jest tutaj bardzo rzadka . Ma w tych okolicach tylko cztery stanowiska i to jedno jest w kwadracie gdzie znalazłem swoją . (49.974582,23.024887). Na tej polanie złapał mnie błąd , chodziłem dookoła niej i nie mogłem wyjść.



Blisko turzycy rosła przytulia lepczyca (Galium rivale) , gatunek tutaj częsty ale mający ciekawy zasięg ,ukośny. Występuje poniżej linii łączącej Suwałki z Jelenią Górą.


Z tych moich opowieści może wynikać , że gdzie nie wejdę to otwiera się przede mną Czerwona Księga , ale tak nie jest. Tego dnia byłem jeszcze w dwóch miejscach i nic . W maju miałem wiele wycieczek na których też nic nie znalazłem .

1 komentarz: