czwartek, 25 lipca 2019

Laticarpus pod mostem, maritimus na żwirowni .

25 lipiec .Gatunek Bolboschoenus maritimus w pracy Hroudowej i inni (2005) został rozbity na cztery drobniejsze gatunki : laticarpus , maritimus , yagara i planiculmis . Decydującym w określeniu gatunku jest kształt owoców . Mi udało znaleść się w tamtym roku rzadkiego Bolboschoenus planiculmis , co było pierwszym stwierdzeniem gatunku w Województwie Podkarpackim . Teraz dokonałem rewizji znanych mi stanowisk sitowca . Tak więc w Przemyślu pod mostem wiszącym rośnie Bolboschoenus laticarpus posiadający nasionka w dwóch formach , trójgraniastej o lekko wklęsłych ściankach i płaskie .Na tym stanowisku rośnie go niedużo , kilkanaście okazów przy brzegu na długości 10 m (49.789012,22.775892).



Drugie zrewidowane przeze mnie stanowisko znajduje się na żwirowni w Ostrowie , przy brzegu dużego 300 metrowego stawu . Tutaj licznie występuje Bolboschoenus maritimus na długości 30 metrów .Posiada on owoce pękate w przekroju owalne ( 49.785213,22.697529).



W  opracowaniach botanicznych, które czytałem jeszcze nie spotkałem się z wyszczególnianiem tych gatunków. Został mi jeszcze do znalezienia Bolboschoenus yagara .

1 komentarz: