piątek, 30 grudnia 2016

Przemyskie owady









Po zmianach oznaczenia owadów zawarte w komentarzach  nie pokrywają się ze zdjęciami.

Skromna galeria owadów , które spotkałem na Pogórzu Przemyskim . Gatunki które prawdopodobnie rozpoznałem to : wonnica piżmówka , krasopani hera , paż królowej , paż żeglarz , kraśnik smugowiec , czerwończyk nieparek , biegacz tęczowy , mieniak tęczowiec , tygrzyk paskowany , modliszka , kwietnik , zawisak i modraszek Rebela . Pozostałych nie zidentyfikowałem . Łąki na przemyskim Zniesieniu były jedynym miejscem w Polsce jakie odwiedziła ekipa filmowa BBC w swojej podróży po świecie , realizująca serial " Zadziwiające życie bezkręgowców ". Słynny przyrodnik David Attenborought siedział na Kopcu Tatarskim i opowiadał o złożonym cyklu rozwojowym modraszka Rebela , do którego  potrzebuje on goryczki krzyżowej i jednego gatunku mrówek . Przemyska populacja tego wyjątkowo rzadkiego motyla jest największa w Europie i jedyna w Polsce . Zastanawiałem się dlaczego tak często go spotykam  pobliżu Lipowicy i dopiero jak znalazłem  stanowisko goryczki krzyżowej to zrozumiałem <49.820484,22723198>.

9 komentarzy:

  1. Widzę że podsumowanie roku robisz :-)
    Coś tam więcej rozpoznaję licząc od góry i o lewej -
    4 wiersz 1 fot. - Aglia tau
    4 wiersz 2 fot. - Argynnis paphia
    10 wiersz 1 fot. Aphantopus hyperantus
    11 wiersz 2 fot. Carabus auratus
    kraśnik smugowiec to nie jest
    Co do reszty pogadaj z Mariuszem Obszarnym http://obszarny.blogspot.com/2014/07/krasnik-smugowiec.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak , chcę już zakończyć sezon . Dzięki za wskazania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zasadniczo to samca tygrzyka lądem nie jest.

    OdpowiedzUsuń
  4. Miało być "owadem" ale android "poprawił" mi jak wyżej!
    Miały być życzenia ale się zaciął...
    Serdeczności Noworoczne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję i nawzajem , dałem pająka bo fajnie wyszedł przekażnik

    OdpowiedzUsuń
  6. Kraśnik to Zygaena filipedulae a motyl nad nim to samiec Thecla betulae. Modraszka nad tygrzykiem może dałoby się oznaczyć gdybym dostał większe zdjęcie, bo to na blogu jest za małe i szczegółów nie widać.

    OdpowiedzUsuń
  7. ~Maria z Pogórza Przemyskiego2 stycznia 2017 01:40

    Rozpoznaję i u nas takowe owady, tylko nazw nie pamiętam, modliszkę w tym roku dopiero zobaczyłam, jak znajomi przywieźli mi ją w słoiku; została wypuszczona na nasze podwórze, może się rozmnoży; a mieniak paskudnik zawsze na jakichś padlinach, odchodach urzęduje:-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kraśnik wygląda na Zygaena filipendulae a motyl nad nim to samiec Thecla betulae.
    Gdybym dysponował większym zdjęciem modraszka nad tygrzykiem to można byłoby go rozpoznać z większą pewnością.

    OdpowiedzUsuń
  9. 1. Mantis religiosa
    2. Aromia moschata
    6. Lycaena dispar
    7. Aglia tau
    8. Argynnis paphia
    9. Euplagia quadripunctaria
    11. Ematurga atomaria
    12. Papilio machaon
    13. Apatura iris
    14. Siona lineata
    15. Bombylius
    16. Thecla betulae
    17. Iphiclides podalirius
    18. Zygaena filipendulae
    19. Aphantopus hyperantus
    21. Euthrix potatoria

    OdpowiedzUsuń