środa, 28 grudnia 2016

Rdestnica trawiasta w Grodzisku Dolnym



Spacerując brzegiem zalewu" Czyste" w Grodzisku Dolnym zauważyłem przy brzegu w wodzie , dziwnie poskręcane liście , które występowały na dwóch metrach kwadratowych <50.145734,22.474898> . Nie pasowały  do żadnej znanej mi rdestnicy . Okazało się , że mogą to być liście podwodne rdestnicy trawiastej (Potamogeton gramineus) ,  ale pewności nie było . I nagle dostałem wiadomość , że właśnie w tym  miejscu w 1925 r rdestnica trawiasta została znaleziona przez M. Nowińskiego . Tym sposobem moje ścieżki splotły się ze ścieżkami nieznanego przedwojennego botanika i potwierdziłem po prawie stu latach jego stanowisko . Jest to jedyne stanowisko tego gatunku w Województwie Podkarpackim , chyba że uda mi się potwierdzić jeszcze znalezisko prof. R . Ochyry , który odkrył  "trawiastą" w 1970r  na bagnie Czaplisko w Jagielle. Zaś do Grodziska Dolnego i Grodziska Górnego wybieram się powtórnie aby obejrzeć kilka polodowcowych , śródpolnych jeziorek, na  których 40 lat temu rósł tatarak i rezerwat modrzewia polskiego w pobliskiej Zmysłówce .

1 komentarz: