niedziela, 2 kwietnia 2023

Odnożyca kępkowa (Ramalina fastigiata) na Pogórzu Dynowskim .

 15 marzec . Gdy wracałem po znalezieniu trawertynowego progu , minąłem stanowisko pióropusznika strusiego  , o którym już pisałem i może ze sto metrów przed samochodem , kątem oka na małym drzewku rosnącym przy drodze, zobaczyłem coś ciekawego . Krzaczkowate porosty rosły na korze w kilku miejscach . Zacząłem im się przyglądać i wydały mi się interesujące . Na pewno nie była ta mąkla tarniowa , którą często spotykam u siebie na werkach . Na plesze porostu były liczne apotecja . Okazało się , że jest to odnożyca kępkowa , rzadki porost podlegający ochronie całkowitej . W Polsce w większej ilości występuje na Warmii i Mazurach w pozostałej części kraju jest bardzo rzadki . Znajduje się na Czerwonej liście roślin i grzybów Polski z kategorią EN - gatunek z wysokim ryzykiem wymarcia w warunkach naturalnych . Został już stwierdzony na terenie Lasów Arłamowskich . Współrzędne stanowiska 49.858404  22.427825 .

 





Miałem to znalezisko podpiąć pod posta o trawertynowym progu , ale jeszcze nigdy porost nie był głównym bohaterem wpisu .

2 komentarze:

  1. Obiecuję Piotr dokładniej się rozglądać w tym siedlisku. Choć las gospodarczy, sporo tam trzebieży, to ciągle zaskakuje nas rzadkościami. Nie wspomnę o odsłoniętym przez potok wypiętrzeniu fliszu karpackiego, skały mogą wskazywać na skamieniałości morskiego pochodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę , że znajdziemy tam jeszcze niejedną ciekawą rzecz .

    OdpowiedzUsuń