wtorek, 25 kwietnia 2023

Trzy kopce w Witoszyńcach .

 12 kwietnia .Na mapie lidarowej w Witoszyńcach zobaczyłem trzy wybrzuszenia terenu , leżące w jednej linii na długości 300 metrów i mniej więcej tej samej wielkości . Nie byłoby może w tym nic dziwnego gdyby nie to , że te trzy pagórki znajdowały się 500 metrów na południe od wczesnośredniowiecznego grodziska . 



Zaparkowałem pod kościołem w Witoszyńcach i poszedłem w kierunku pierwszego wybrzuszenia . Okazało się , że jest to stroma górka , przypominająca kopiec . Na szczycie znalazłem wykopaną jamę a w niej pełno otoczaków . Wyglądało to jakby kopiec zbudowany był właśnie z otoczaków . Z kulminacji roztaczał się ładny widok na przedpole Karpat .



Ze znalezieniem dwóch następnych kopców miałem trochę problemu , nie wyróżniały się jakoś specjalnie w terenie. Szczyty obu jednak nie były zakrzaczone , pokrywały je łączki z mrowiskami .


 

Wokół tych górek przebiega niewielki wał , który nie jest widoczny w lidarze .
 Trochę to dziwne , że natura  układa  pagórki w tak nietypowy sposób, akurat pół kilometra od grodziska , niesamowity zbieg okoliczności . Nasuwa się analogia z trzema kopcami z Krasiczyna .

2 komentarze:

  1. Jak popatrzysz na Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych na Geoportalu, to 500 m na SW od tego największego "kopca" jest nazwa Winna Góra

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie , zapewne uprawiano tam winogrona , najciekawsze jest podobnie jak w przypadku przemyskiej Winnej Góry kiedy to było .

    OdpowiedzUsuń