niedziela, 16 kwietnia 2023

Wątrobowiec , mech i grzyb na grodzisku .

 21 marzec . Będąc w lesie w Prałkowcach nie patrzyłem tylko na fosy i wały ale też na roślinki . Udało mi się znaleść pomimo tego , że był przecież marzec trzy klejnociki .

Pierwszy  klejnocik . Na szczycie cypla na korze rosnących tam buków i klonów znalazłem jakiś dziwny mech , który okazał się wątrobowcem parzochem szerokolistnym ( Porella platyphylla) . Ten rzadki gatunek podlega ochronie ścisłej . 



Drugi klejnocik . Parzochowi na korze towarzyszył mech tworzący charakterystyczne kupki . Był to nastroszek kędzierzawy (Ulota crispa) , który podlega ochronie częściowej , kiedyś całkowitej.




Trzeci klejnocik . Na pniu zwalonego drzewa u podnóży wzniesienia z domniemanym  grodziskiem zauważyłem brązowe kulki , okazało się , że jest to grzyb , suchogłówka korowa (Phleogena faginea) . W Polsce gatunek bardzo rzadki . Znajduje się na Czerwonej liście roślin i grzybów Polski z kategorią E - gatunek wymierający .  Do roku 2013 podano 78 stanowisk z terenu kraju , większość znajduje się w parkach narodowych , a tylko nieliczne na terenach nie objętych ochroną . 





2 komentarze:

  1. Malutkie to-to, a ładne w zbliżeniu:-) kto nadaje roślinom tak wymyślne nazwy? konkursy robią botanicy?:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam się nad tym zastanawiałem , często korzysta się z nazw ludowych . W innych przypadkach musi być " gruba botaniczna ryba" i to ona wymyśla . Jest jednak mnóstwo gatunków , szczególnie grzybów , które nie posiadają polskich nazw , tylko lacińskie . Pozdrawiam serdecznie .Piotrek .

    OdpowiedzUsuń