środa, 19 kwietnia 2023

Grodzisko "Kaczuszka".

 1 kwietnia . Spodobała mi się ta archeologia lidarowa . Zacząłem przeglądać cieniowany teren i natrafiłem na dziwny  kształt , za powstanie ,którego na pewno odpowiedzialny był człowiek , nie natura . Była to najprawdopodobniej fosa i wał  , tworzące owal w kształcie kaczuszki .


Obiekt ten o długości około 150 metrów w najszerszym miejscu, położony był w lesie między Witoszyńcami a Zalesiem , 1 kilometr na zachód od szczytu Helichy . Na pierwszej mapie w prawym dolnym rogu "Grodzisko Witoszyńskie " , kursor pokazuje " Kaczuszkę ". 




Pojechałem sprawdzić co to takiego . Nie jest łatwo przełożyć mapę lidarową na mapę satelitarną , chociaż geoportal chyba ma tą funkcję , ale jeszcze do niej nie doszedłem . Mniej więcej wiedziałem , gdzie mam skręcić w prawo z głównej leśnej drogi wiodącej od Kruhela do Rokszyc .  Można tam wjechać samochodem , co też uczyniłem , zazwyczaj pokonywałem ją rowerem . Zatrzymałem się przy przydrożnym krzyżu , i zacząłem iść piechotą , po chwili znalazłem boczną drogę w prawo . Po kilkuset metrach , otworzył  się przede mną ładny widok na dolinę i otaczające ją wzniesienia . Od  razu wiedziałem gdzie jest moja " Kaczuszka " . Coś wyjątkowego było w tym jednym wzniesieniu , porosłym wysokimi rzadkimi drzewami , trudno to określić , to się czuje . 


Teren miałem mniej więcej rozpracowany , wiedziałem jakie wąwozy będę mijał i przy , którym jest obiekt . Myślałem , że będę musiał przedzierać się przez zarośla , kluczyć jarami , ale się myliłem . Znalazłem się w bardzo ładnym miejscu ,  rzadki las , dużo przestrzeni i łączka z widokiem  na Kopystańkę .


Po chwili stałem już w obrębie fosy a właściwie małego może pół metrowego wału i słabo wyróżniającego się zagłębienia  . Jak bym miał zakładać grodzisko to zrobiłbym to właśnie w tym miejscu . Obiekt ma powierzchnię około hektara , obszedłem go naokoło i całym czas wał był wyrażnie widoczny . W północnej części tworzy dwa jakby wybrzuszenia czy pączki , które nadają mu właśnie kształt kaczki , gdy patrzymy z góry . W obrębie wału są jakieś jamy i wgłębienia . Czy to jest wczesnośredniowieczne grodzisko czy  inna  osada, a może to pozostałość po jakiejś wysuniętej placówce Twierdzy Przemyśl , nie wiem . Obiekt miał raczej charakter obronny . Prosty  i płytki rów (okop)  bez zygzaków i bez stanowisk strzeleckich raczej nie przemawia za okresem Pierwszej Wojny Światowej . 





5 komentarzy:

  1. Niewątpliwie coś tu było, a dzisiejsze narzędzia pozwalają na takie odkrycia; ciekawe, czy lidar zobaczyłby bunkry upowskie? ponoć za naszą łąką w lesie Niemieckim było ich sporo; pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popatrzyłem na lidarze na las niemiecki za Gruszową ale nic nie wypatrzyłem , na łące za to ,tej po drugiej stronie co kapliczka dwa prostokąty , jakby jakieś budynki były , na satelicie nic tam nie widać tylko lasek lub zarośla . Pozdrawiam .

      Usuń
  2. Tu akurat sprawa jednoznaczna - "kaczuszka" na wzgórzu 394 (wysokość ze starej mapy austriackiej) to szaniec umocnień wysuniętych na SW poza pierścień zewnętrzny Twierdzy Przemyśl. Umocnienia ciągnęły się od Śliwnicy po Witoszyńce. https://mapa-fortow.netlify.app/#16/49.7467/22.7002

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam odpowiednich map . Ciekawe , że były jeszcze dodatkowe szańce poza pierścieniem zewnętrznym . Czytałem u Ciebie o tym z Witoszyniec . Na tych w Śliwnicy też byłem , to coś napiszę .

      Usuń
    2. Tu piszą, że już podczas I wojny na przedpolu Festung Przemyśl wybudowano 50 km różnego rodzaju umocnień. Staszek http://www.twierdzaprzemysl.org/index.php?menu=art&akction=oblezenie-przemysla-twierdza

      Usuń