piątek, 1 maja 2020

Fajny zakątek na Zielonce .

29 kwietnia .Od  południa nad Przemyślem góruje stromy ciągnący się  wzdłuż doliny Sanu masyw , na którym znajdują się takie ciekawe miejsca jak : Kopiec Tatarski , Krzemieniec , Kruhel Mały , Zielonka i Kruhel Duży .  Roztaczają się stamtąd rozległe widoki na miasto i  Bramę Przemyską . Wszystko to tworzy wyjątkową sinusoidę przemyską , czyli ostry wiraż Karpat . Występują tam oprócz bogatych złóż gazu wyjątkowe roślinki . Jedną z nich postanowiłem znaleść .Chodziło  o turzycę pagórkową , z którą dobrze mi tego roku szło . M. Wolanin podał trzy lokalizacje Kopiec Tatarski , Krzemieniec i Zielonka . Bądż tu mądry,  teren rozległy. Kopiec przepatrzyłem i tam jej nie było , został Krzemieniec i Zielonka . Przypomniałem sobie ,że na Zielonce jest na łąkach coś w rodzaju kotła o stromych zboczach o średnicy 80 m , otwartego z jednej strony . Gdy to miejsce znalazłem ,a było to pod koniec lata , to już mało było  ciekawych roślinek , czułem jednak , że coś  rzadkiego tam musi rosnąć . Postanowiłem teraz pojechać w to właśnie miejsce aby zająć się tym co najbardziej lubię czyli odkrywaniem . Jak już może kiedyś wspominałem, nie uważam się za botanika . Systematyka i zawiłości morfologi strasznie mnie męczą . Te wszystkie apotecja, przysadki , podsadki , przylistki przyprawiają mnie o ból głowy . Interesuje mnie przede wszystkim to czy gatunek jest rzadki . Oczywiście , bardzo lubię roślinki , podstawowa wiedza botaniczna jest konieczna , ale większość z cennych gatunków , które los pozwolił mi znaleść , została oznaczona przez fachowców . Te wszystkie gatunki mam na tyle już opatrzone , że wiem czy coś jest pospolite czy rzadkie ( części pospoliciaków to nawet nie pamiętam nazw ) . Wracając do Zielonki , w moim kotle było sucho jak licho, ale już po chwili natrafiłem na jedną tylko owocującą w tej chwili roślinkę . Nie trudno się domyślić ,ze była to turzyca pagórkowa , kilkaset sztuk rosło na  trzech arach stromych zboczy . Zakładam ,że jest to właśnie to znane już stanowisko .( 49.767418,22.743285). Przybył nowy ciekawy duet, turzyca pagórkowa i gorysz siny .




Widok z Zielonki na dolinę Sanu .

2 komentarze:

  1. Znam Zielonkę, moja siostra ma tam ogródek działkowy:-) widoki z góry rzeczywiście przepyszne, zachwycałam się nimi, dopóki nie dorobiłam się swoich, pogórzańskich, co wcale nie znaczy, że nie doceniam tych dawnych; byłam na naszych łąkach niedawno, mnóstwo przeróżnego czosnku wychodzi z trawy, pod lasem miodownik melisowaty w pąkach, nachyłek zieloniutki, no i te turzyce, które są dla mnie wielką niewiadomą, wszystkie podobne, jedne z dodatkowym kłoskiem, inne pojedyncze, czarna magia dla mnie:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomału zaczyna wszystko kiełkować po tych deszczach . Na Zielonce rosną też inne ciekawe gatunki gółki długoostrogowa , goryczuszka , oman wielki . Pozdrawiam .

      Usuń