niedziela, 17 maja 2020

Pełnik europejski na torfowisku w Radymnie .

15 maja . Pełnik europejski ( Trolllius europaeus ) podlega ścisłej ochronie gatunkowej . W Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego  posiada kategorię VU - narażony na wyginięcie . Obecnie na Podkarpaciu posiada właściwie dwa aktualne stanowiska w Ladzinie i Zawoju , to będzie trzecie . Pozostałe w liczbie około dziesięciu należy uznać za historyczne .
Była to moja pierwsza wycieczka , którą odbyłem przy padającym deszczu , ubrany w pelerynę przeciwdeszczową i gumaki . Przekonałem się do takiej turystyki , tylko z deszczem może być problem . O pełniku w Radymnie już wiedziałem , ponieważ czytałem o odkryciu go przez małżeństwo botaniczne państwa  Krzaczków , a było to w 1983r . Tak więc potwierdziłem to stanowisko po prawie czterdziestu latach . Zatrzymałem się pod zakładem z transformatorami i poszedłem wzdłuż drutów do torfowiska . Skręciłem na nim w lewo i natrafiłem na kępkę pełnika . tylko tyle . Trzeba przyznać ,że bardzo okazała roślinka . (49.938320,22.842725) . Więcej go już nie znalazłem pomimo , że schodziłem też sąsiednie torfowisko .






Znalazłem za to ciekawą turzycę .

2 komentarze:

  1. Widziałam go kiedyś na Połoninie Wetlińskiej, chyba to był on albo coś podobnego:-) na zdjęciu z plecakiem myślałam, że to kępa bardziej na prawo, ale jednak to ta przy plecaku; jak dla mnie niezwykła ciekawostka; pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Te na połoninie to pełniki alpejskie , bardzo podobne . Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń