środa, 29 kwietnia 2020

Nowe stanowisko turzycy pagórkowej w Województwie Podkarpackim .

26 kwietna zostało odkryte nowe stanowisko rzadkiej na Podkarpaciu turzycy, Carex montana . Znajduje się ono w miejscowości Ujkowice pod Przemyślem na Pogórzu Dynowskim . Położone jest na wysokości 340 m n.p.m. na rozległym kompleksie łąk miejscami koszonych a miejscami nie koszonych ( gdzie nie wjedzie kosiarka to nie wykoszone ) . Rosną tam też inne ciekawe  gatunki : oman wierzbolistny , koniczyna dwukłosowa , storczyk samiczy, róża francuska i inne . Turzyca pagórkowa rosła w dwóch kilkuarowych płatach w liczbie kilkuset okazów . Współrzędne stanowiska 49.845987,22.691539. Carex montana znajduje się w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego z kategorią EN - zagrożony wyginięciem . Jest to też jedyne stanowisko tego gatunku na terenie Pogórza Dynowskiego .

Z montaną to było tak . Już kilka wycieczek odbyłem aby znaleść własne stanowisko , bez rezultatu ( z Góry Filipa podał ją  w 2004r J.Piórecki ) . Tym razem niespodziewanie  się trafiła . Gdy obejrzałem  pięciornika białego , poszedłem na stanowisko storczyka samiczego , ale go nie zastałem ( pewnie za wcześnie ) . Wracając, chwilę zastanawiałem się czy przejść przez łęgowe zarośla na drugą część łąk , bliżej lasu . Nie chciało mi się przedzierać przez krzaki . Zobaczyłem jednak polną drogę i się zdecydowałem . Natrafiłem na niekoszony fragment łąk , na stromych zboczach . Tam z suchych zeszłorocznych traw , wystawały właśnie długie łodyżki turzycy pagórkowej . Na końcu jeszcze zaglądnąłem na miejsce gdzie kiedyś znalazłem jaskra polnego . Wyskoczyły pierwsze listki co świadczy ,że się dobrze tam zadomowił .






3 komentarze:

  1. Niestety prawie zupełnie nie znam tej cześć Pogórza chociaż 15 lat temu spędziłem z rodziną dwa tygodnie na rekolekcjach w Maćkowicach

    OdpowiedzUsuń
  2. W Maćkowicach ten dwór jest bardzo ciekawy, kiedyś gdy szukałem zabytków mocno mnie zaskoczył.

    OdpowiedzUsuń