niedziela, 26 kwietnia 2020

Nowe stanowisko pięciornika białego w Województwie Podkarpackim .

26 kwietnia 2020 r zostało odkryte nowe stanowisko pięciornika białego ( Potentilla alba ) w Ujkowicach pod Przemyślem na terenie Pogórza Dynowskiego . Znajduje się ono na wysokości 350 m n.p.m. , 150 m na północ od masztu telefonii komórkowej i posiada  współrzędne 49.844235,22.694452 . Liczbę roślin oszacowano  na kilkaset , około dwustu  . Rosną one na koszonej łące , z bogatym zestawem gatunków . W póżniejszym okresie pojawia się na niej : oman wierzbolistny , czosnek winnicowy , podkolan biały , przelot pospolity i wiele innych . Powierzchnia stanowiska wpisuje się w kwadrat o bokach 8 m . Pięciornik biały znajduje się w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego z kategorią CR - krytycznie zagrożony wyginięciem ,  posiada aktualnych 7 stanowisk .Jest to obecnie , jeżeli nie jedyne to jedno z niewielu stanowisk pięciornika białego w Karpatach Polskich .

Z pięciornikiem to było tak . Chciałem się gdzieś przejechać rowerem , nie za daleko . Wybrałem Ujkowice by zaglądnąć na stanowisko storczyka samiczego . Gdy wyjechałem pod maszt , zacząłem szukać jakiegoś drzewka by przypiąć rower . Przy samej drodze nie chciałem ,odszedłem kawałem od asfaltu i zobaczyłem na miedzy krzewy gdzie można by było ukryć rower . Gdy się do nich  zbliżyłem ,  pod nogami pojawiły mi się białe kwiatki . Pomyślałem ,że to poziomki i nawet nie chciało mi się do nich schylać . Przypomniałem sobie jednak o poziomce twardawej , której jeszcze owocującej nie spotkałem . Wykonałem ten trud ,schyliłem się i zacząłem oglądać roślinki . Co jest, rosną z łubinem pomyślałem gdy zobaczyłem dłoniaste liście , dopiero po chwili zajarzyłem . Byłem normalnie w szoku .









To nie był jeszcze koniec niespodzianek tego dnia .

4 komentarze:

  1. Wspaniałe znalezisko, super. Bardzo lubię tę roślinkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie widziałam białego pięciornika, rzeczywiście kwiatuszki podobne do poziomki, można się pomylić; ależ "wyczesujesz" znaleziska:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń