poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Właściwie pierwsze notowanie starca wiosennego na Pogórzu Przemyskim - jedna strona asfaltowej drogi.

20 kwietnia . Patrzę gdzie do tej pory znaleziono starca wiosennego ( Senecio vernalis ) i niewiele znajduję . M.Wolanin podaje go z terenów kolejowych Przemyśla . L.Witkowska Wawer podobnie . B.Kotula też z Przemyśla i jeszcze z Prałkowiec ale to dziewiętnasty wiek . Na właściwym Pogórzu Przemyskim nie był jeszcze znaleziony . Dwa lata temu przy asfaltowej drodze w Huwnikach natrafiłem na jeden okaz , ale sądziłem , że to jakaś efemeryda . Teraz gdy jechałem do Makowej chwilę zastanawiałem się czy wybrać trasę przez Sierakośce czy przez  stromą Górę Chyb . Pojechałem przez górę , gdy zjeżdzałem do Huwnik przy drodze mignęły mi żółte kwiatki ( 49.655909,22.723170)  . Okazało się ,że jest to starzec wiosenny , kilkanaście okazów rosło przy asfalcie . Przypomniałem sobie wtedy tego jednego , kiedyś spotkanego przy tej samej drodze tylko trochę niżej . Pojawiają się więc tutaj co roku . Stanowisko musi być stabilne i utrwalone  i jedyne właściwie na Pogórzu Przemyskim .




4 komentarze: