poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Inwazja turzycy pagórkowej na Górę Filipa .

20 kwietnia . Gdy już obejrzałem tobołki poszedłem na Górę Bryłową . Tam zaczęły już wyłazić jakieś storczyki , męskie albo kukawki  .


Wracając, w pobliżu stanowisk tobołków zauważyłem turzyce , które wcześniej mi umknęły . Wyglądały nietypowo , była to turzyca pagórkowa ( Carex montana ) , gwiazda Czerwonej Księgi Roślin Województwa Podkarpackiego . Przybył nowy duet tobołki przerosłe i turzyca pagórkowa , na zdjęciu  turzyca pagórkowa z jednej strony plecaka z drugiej tobołek przerosły . Niewiele widać, trzeba uwierzyć na słowo .



Przed sobą miałem Górę Filipa , chociaż wyglądała pustawo to pooglądałem ją z bliska . Cała zarośnięta była turzycą pagórkową , tysiące sztuk .Myślę ,że na chwilę obecną jest to największe stanowisko w województwie .




12 komentarzy:

  1. Pożar jej pomógł? Ja ją tam przegapiłem

    OdpowiedzUsuń
  2. Co ciekawe z kwietnia 2009 roku też po pożarze marcowym wydawało mi się że dominowała Carex praecox i teraz się zastanawiam czy coś mi się nie pofyrtało

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawi mnie okresowość wysypów niektórych gatunków , wiele razy to obserwowałem choćby storczyk samiczy w Pacławiu albo zarazy macierzankowe w Przemyślu . Jedem rok nie ma nic lub prawie nic w drugim mnóstwo .Paecox teraz też była .

      Usuń
  3. Tak czy siak gratulacje - bo piękny nabytek do flory Góry Filipa

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie na podwórku też już wychodzą storczyki, do tego nasięźrzały; widzę je teraz, od kiedy wyostrzyło mi się oko po Staszkowej zeszłorocznej wizycie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasiężały to duża rzadkość , fajnie je mieć blisko .

      Usuń
  5. Dziś znalazłem ją też na Wgórzach Jaksmanicko-Łuczyckich i Carex michelii też :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Duży sukces , szczere gratulacje ,nowe stanowisko a michelii to nie znaleziono chyba od czasów Kotuli oby tak dalej.

      Usuń
  6. U mnie (okolice Krakowa) też kwitną turzyce! Tej wiosny przez większą ilość czasu postanowiłem, będąc całkowicie zielonym, spróbować moich sił w ich oznaczaniu. Wydaje mi się, że udało mi się oznaczyć 13 gatunków w szeroko pojętej okolicy :)
    Miałbym prośbę, czy może mógłbym liczyć na pomoc w weryfikacji moich oznaczeń?
    Pozdrawiam
    Szymon Czyżewski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę podesłać w miarę dobre zdjęcia , sam nie uważam się za botanika ja tylko szukam i raczej nie rozpoznaję, ale może się uda coś załatwić pytu@vp.pl

      Usuń
  7. I ja dzisiaj w Białymstoku fotografowałem turzycę pagórkową w towarzystwie turzycy palczastej, a ciekawostką może być turówka leśna, pięknie pachnie kumaryną! I wszystko na kilkunastu metrach kwadratowych.
    Jacek

    OdpowiedzUsuń
  8. Czasem trafiają się takie fajne zestawy rzadkich gatunków.

    OdpowiedzUsuń