niedziela, 2 lipca 2017

Perła w koronie czyli stanowisko storczyka kukawki





Na Pogórzu Przemyskim znajduje się , właściwie jedyne stanowisko storczyka kukawki ( Orchis militaris) w Karpatach Polskich. Zostało odkryte w roku 2010 przez Stanisława Kucharzyka. Musiałem je przecież znaleść z oczywistych powodów. Podczas jednej z kilku wycieczek w rejon , cały czas projektowanego Turnickiego Parku Narodowego wybrałem się na poszukiwania.            Wiedziałem mniej więcej gdzie znajduje się stanowisko ,  zagłębiłem się w nadmakowskie łąki , na których jeszcze nic nie kwitło. Zniechęcało to do poszukiwań , bo nie miałem pewności czy kukawka już kwitnie , był początek maja. Po dwukilometrowym marszu przez puste łąki zobaczyłem jak coś czerwieni się w trawie , tak to był storczyk. Zatrzymałem się przy nim i z radością zacząłem go obfotografowywać. Potem przyjrzałem mu się bliżej i coś mi tu nie pasował , to nie był kukawka tylko męski (człowiek jak jest na coś nastawiony to durnieje). Zawiedziony usiadłem i zacząłem konsumować prowiant. Wtedy w pobliżu  jakieś 5 metrów z boku zobaczyłem następnego storczyka , tym razem to był kukawka.                Wiele razy zdarzało mi się , że jedna roślina naprowadzała mnie na drugą. Dokładnie sprawdziłem teren i znalazłem następne. Czasem można przejść w pobliżu stanowiska i go nie zauważyć. Na czterech arach rosło 30 wypasionych storczyków.

2 komentarze:

  1. O znajome nazwisko ;)
    Oczywiście gratulacje.
    Zastanawiam się w jaki sposób odróżniłeś "męskiego" od "kukawki" bo Bogiem a prawdą to dla mnie calkowita terra incognita.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę różnią się budową kwiatów , storczyki rozróżnia się po kwiatach i po pokroju.

    OdpowiedzUsuń