niedziela, 2 lipca 2017

Lulecznica w Kopyśnie




Lulecznica kraińska ( Scopolia carniolica)  należy do kultowych karpackich gatunków , podlega ochronie częściowej. Długo próbowałem ją znaleść niestety  na PP nie jest to łatwe. Wprawdzie J.Piórecki podaje kilka stanowisk , ale podczas ostatnich badań została znaleziona tylko na jednym antropogenicznym stanowisku. Dostałem cynk , że widziano ją w Kopyśnie . Drogę do Kopyśna chciałem przejechać osobówką na szczęście ostrzegli mnie przed tym Geofizycy , inaczej o własnych siłach bym nie wrócił. Poszedłem piechotą i w pobliżu chatki ekologa trafiłem na łan lulecznicy . Kilkadziesiąt roślin rosło w kwadracie 4 na 4m. Stanowisko podane przez Marię Pogórzańską(49.684334,22.636920).

7 komentarzy:

  1. ~Maria z Pogórza Przemyskiego3 lipca 2017 00:23

    No tak, trzeba mieć podwyższone podwozie, bo można miskę olejową rozorać na skałkach, wystających zwłaszcza tam na ostrym zakręcie:-) ciekawe mamy tereny pod bokiem, prawda? pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tą drogą to już kilka razy spacerowałem i wtedy jakoś osobówki przejeżdżały , teraz trochę chyba się pogorszyło.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bym i tak wybrał piechotę.
    Na czym polega ta ochrona częściowa?

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałem już niewiele czasu , robiło się ciemno a chciałem jeszcze załatwić tą sprawę. Czosnek niedżwiedzi , podlega ochronie częściowej i można sobie urwać trochę liści nie niszcząc rośliny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam serdecznie, na naszej stronie Kopysna zamieściliśmy fotografię lulecznicy. Spotkaliśmy ją kilka lat temu, rosła niedaleko cerkwi. Też się interesuję florą, znam kilka stanowisk różnych gatunków, choć przyznam, że bliżej mi do drzew, wykonuję inwentaryzacje starych parków. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Odwiedziłem stronę , bardzo ciekawa będę zaglądał.Poz

    OdpowiedzUsuń
  7. Odwiedziłem stronę będę zaglądał . Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń