wtorek, 18 października 2016

Starorzecze Grabowiec





Zwiedzanie starorzeczy nie należy do łatwych . Po pierwsze, na satelicie to wygląda wszystko ładnie i prosto a w rzeczywistości napotyka się na podmokły teren w pobliżu brzegu albo jakieś gęste krzaki łęgowe , nagle pojawia się rów z wodą albo stroma skarpa nie do przebycia . Przy wielu starorzeczach działają żwirownie i wstęp jest wzbroniony < jasne plamy przy stawach> .Często przy brzegu jest gęsta roślinność  szuwarowa uniemożliwiająca dojście do tafli wody . Najłatwiej jest przy stawach należących do PZW , ale tam ryby wyżerają wszystko .Tym razem wybrałem się do starorzecza Sanu w Grabowcu pod Radymnem , które utworzone jest przez kilka  jezior . Zacząłem od długiego < około 1 km > i tam znalazłem pływacza nie kwitnącego , salwinię pływającą i pałkę wysmukłą . A potem pojechałem na kilka stawów mniejszych od strony północnej . Kiedyś była tam żwirownia o czym świadczyły pozostałości maszyn. Już na pierwszym jeziorku o średnicy może 80 m zobaczyłem tysiące kwitnących pływaczy. Były to pływacze zachodnie {Utricularia australis) . Cały staw był wypełniony ich długimi pędami . Myślę , że to stanowisko jest " matką"dla innych stanowisk w tym regionie . Takiej ilości kwitnących pływaczy jeszcze nie widziałem , było od nich żółto na powierzchni . W tym sezonie  znalazłem jeszcze kilka stanowisk pływacza zachodniego :

  • Broduszurki 1 kwitnący okaz i kilka pędów na stawie przy ławeczce , tu był już znaleziony w 2005 r tak , że potwierdzam .

  • Wietlin 2 kwitnące okazy <49.999697 , 22.796640>.

  • Rzeszów kilkadziesiąt kwitnących <50.019617 , 21.999254>.

  • opisywane Grabowiec <49.929205 , 22.867810>.

  • i pływacza sp. nie kwitnącego ale pewnie też zachodniego.

  • Łukawiec <50.058260 , 23.131806>.

  • Przemyśl park.

  • Leżajsk , zalew Floryda <50.264421 , 22.388401>.

  • Wylewa <50.187105 , 22.639375>.

Stanowiska z terenu PP są nowymi na terenie Karpach Polskich < pływacz zachodni jest w CZKRKP>



Zapomniałbym , że w Grabowcu pośród pływaczy rósł kotewka orzech wodny, ale to pikuś w porównaniu z Rzeszowem .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz