środa, 9 sierpnia 2023

Żródła Tanwi 1 (5).

 15 lipca . Następnym rezerwatem położonym na północnych krańcach Województwa Podkarpackiego , którego odwiedziłem był rezerwat torfowiskowy " Żródła Tanwi" . Właściwie  jedyne torfowisko , po którym łaziłem do tej pory. to były poddubieckie "Brodoszurki". Jadąc na północną granicę województwa liczyłem też na jakiś gatunek jeszcze na Podkarpaciu nie znany . Jakoś tak mam , że wydaje mi się , że przy granicach łatwiej o coś takiego . Podobnie przy granicy państwa może się łatwiej trafić roślinka w Polsce jeszcze nie odkryta . Rezerwat położony jest między miejscowościami : Huta Złomy , Złomy Ruskie i Stara Huta , przebiega przez niego ścieżka przyrodniczo - dydaktyczna "Kobyle Jezioro". Miejsce jest bardzo atrakcyjne pod względem wizualnym i zapachowym . Piękne lasy sosnowe z wrzosowiskami i borówczyskami otaczają duże torfowiska . Pierwszym spotkanym , ciekawym gatunkiem , którego jeszcze nie widziałem była przygiełka biała (Rhynchospora alba ). Znajduje się ona w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego , gdzie podanych jest tylko kilka stanowisk .Tworzyła na torfowiskach wieloarowe łany  Następnym,  była bagnica torfowa ( Scheuchzeria palustris) tylko dwa aktualne stanowiska w województwie, w czerwonej księdze z kategorią CR - krytycznie zagrożona . Dużo też rosło modrzewnicy pospolitej (Andromeda polifolia ), w jednym miejscu kwitł licznie pływacz zachodni ( Utricularia australis). Trafiały się: rosiczka okrągłolistna , czermień błotna ,bagno zwyczajne i różne widłaki. Pokręciłem się po okolicy , wyszedłem na Wielki Dział .


















2 komentarze:

  1. Piękne zdjęcia i super relacja. Obserwacji botanicznych zazdraszaczam. Staszek K.

    OdpowiedzUsuń
  2. Spodobało mi się Roztocze , można tam jeszcze spotkać wioski jakie pamiętam z dawnych lat , z krowami , wozami drabiniastymi i babciami w chustkach.

    OdpowiedzUsuń