wtorek, 15 sierpnia 2023

Potworna lnica 3(5).

 15 lipiec . Gdy już wyjeżdżałem ze Starej Huty gdzie parkowałem i miałem bazę wypadową , dojeżdżając do Huty Złomy przy drodze zobaczyłem jeszcze jedno torfowisko .


Zatrzymałem się przy nim by je pooglądać , nic tam jednak nowego nie znalazłem oprócz poprzednich atrakcji . Wracając, przy samochodzie w przydrożnym rowie zobaczyłem lnicę , ale coś w niej było nie tak . Kwiaty były jakieś zdeformowane , chociaż to złe określenie raczej bardziej uformowane . Posiadały symetrię promienistą i zupełnie nie przypominały właściwych , grzbiecistych .Oprócz kwiatów nienormalnych były też tradycyjne . Pomyślałem , że to jakaś mutacja , które już nie raz spotykałem u innych gatunków i nie ma co się tym zajmować . Jednak porobiłem kilka zdjęć i pojechałem dalej .




Już w domu dałem jednak zdjęcia na forum w Atlasie Roślin i dostałem ciekawe informacje na ten temat . Znalazłem odmianę  lnicy pospolitej , o łacińskiej nazwie Linaria vulgaris var. peloria . Przeszła ona do historii badań botanicznych i genetycznych , a jej początek był jeszcze w osiemnastym wieku w 1744 roku . Gdy Karol Linneusz znalazł na wyspie pod Sztokholmem dziwną lnicę bardzo się zdziwił .Stwierdził , że to musi być jakiś nowy gatunek i nadał mu nazwę rodzajową Peloria od łacińskiego słowa określającego potwora . Zakładał  intuicyjnie , że może to być jakaś krzyżówka . Kłóciło się to trochę z jego teorią  "kreacji", z której wynikało , że wszystkie gatunki zostały ukształtowane przez Stwórcę na początku świata i nie ulegają zmianom . Sprawa"peloryzmu" ekscytowała nie tylko Linneusza, ale też innych badaczy i pisarzy : Darwina , Goethego , Naudina . Naukowcy przez długie lata nie wiedzieli jak do tej lnicy podchodzić . Dopiero w 1999 roku grupa brytyjskich naukowców ( o dziwo nie amerykańskich ) dowiodło , że" promienistość" kwiatów spowodowana jest mutacją jednego genu . Tutaj trzeba byłoby opisać skomplikowane biochemiczne badania , metylację aminokwasów itp , sprawa została rozwiązana . Ta forma lnicy jest rzadko spotykana , znalazłem mapę , na której  są zaznaczone tylko 3 lokalizacje na świecie, jedna w Ameryce i dwie  w Europie .


W Polsce to nawet nie wiem czy została gdzieś odkryta , bo w internecie nie ma na jej temat polskich artykułów .

3 komentarze:

  1. Jak zwykle ciekawa i rzadka obserwacja, gratulacje Piotr!
    Aż zacznę się lepiej przyglądać lnicy, a często ją spotykam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za odwiedziny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super znalezisko i opowieść. Staszek

    OdpowiedzUsuń