poniedziałek, 21 sierpnia 2023

Potwierdzenie rdestnicy zmiennolistnej 5(5).

 15 lipiec . Wracając z północnych rubieży województwa pomyślałem , że jak już tu jestem to mogę odwiedzić jeszcze stawy w okolicy Nowej Grobli i rezerwatu Kamienne gdzie dwa tygodnie temu znalazłem stanowisko rdestnicy zmiennolistnej ( Potamogeton fluitans ) . Pomyślałem , że może trochę urosła od tamtego czasu i będzie przez to pewniejsze oznaczenie . Miałem rację, na miejscu okazało się , że wytworzyła już oprócz podwodnych liściaków skórzaste liście pływające , co jeszcze bardziej  potwierdza pierwotne oznaczenie . Stanowisko jest niewielkie, ma powierzchnię około jednego ara, na którym rośnie kilkanaście okazów . Musiałem się rozebrać i wejść po pas w muliste jezioro aby dotrzeć do roślinki . Trzeba jednak podkreślić , że i tak stuprocentową pewność dawałyby dopiero mikroskopowe obserwacje komórkowej budowy łodygi . Rdestnica zmiennolistna jest bardzo podobna do rdestnicy nawodnej ( Potamogeton nodosus) . Rdestnicę nawodną spotykałem wielokrotnie i nigdy nie widziałem jej, z tylko jednym czy dwoma  liśćmi  skórzastymi . jak było w tym przypadku . Zazwyczaj to jest cały dywan  a tutaj jeszcze dochodzi ważny argument w postaci obecności w zbiorniku obojga rodziców . Trzeba będzie wysłać ją do Zdenka .










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz