sobota, 12 sierpnia 2023

Pięciornik rozścielony ( Potentilla anglica ) , nowy gatunek dla flory Województwa Podkarpackiego w rezerwacie Żródła Tanwi 2 (5) .

 15 lipiec . Pięciornik rozścielony jest mieszańcem pięciornika kurze ziele ( Potentilla erecta ) i pięciornika rozłogowego (Potentilla reptans). Występuje on częściej na zachodzie Polski w pozostałej części jest rzadki lub bardzo rzadki . W Województwie Podkarpackim do tej pory nie był stwierdzony   ( według Atlasu Roślin) . Gdy tak chodziłem po rezerwacie" Żródła Tanwi" w dwóch miejscach spotkałem kwitnącego pięciornika . Nie chciało mi się do niego za bardzo schylać, ale w końcu przyglądnąłem mu się bliżej . Uwagę moją zwróciły trzyłatkowe liście z drobnymi przylistkami  i to , że łodygi były długie i proste częściowo płożące się . Okazało się , że jest to właśnie pięciornik rozścielony , który lubi takie torfowiskowe klimaty. Sam nie czuję się dobrze w  pięciornikach ,został on stwierdzony, na podstawie zdjęć, przez ludzi , którzy mają z nim do czynienia z autopsji . Muszę jednak przyznać , że trochę nie pasuje mi to , że ma włoski na liściach i łodydze , ale na zdjęciach widziałem też okazy owłosione . W Atlasie Roślin jest podane w pobliżu stanowisko , na terenie Województwa Lubelskiego .







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz