niedziela, 6 sierpnia 2023

Oczeret Tabernemontana ( Schoenoplectus tabernaemontani ) na Pogórzu Przemyskim i nie tylko .

 12 lipca .  Z tym oczeretem sprawy mają się następująco .  Podał go pan Piórecki z Trzciańca, ale to jest przy granicy Pogórza Przemyskiego . Ja znalazłem go w Bachórzu , to też jest poza granicą , a on sobie rośnie na Starym Sanie w Prałkowcach (49.777726,22.745590) i jest to pierwsze notowanie w obrębie granic pogórza . Roślinki zauważyłem już w maju , coś mi nie pasowały do "jeziornego" . Poczekałem jednak żeby dojrzały owoce . To z nich jest najlepiej oznaczać . Oczeret jeziorny ma owocki trójkanciaste, "taberek " owalne , soczewkowate , wyszedł ten drugi . Wychodzi też na to , że stanowiska z Przemyśla i Bachórza są aktualnie jedynymi w Karpatach wpisałem je  na Osobistą Czerwoną Listę Roślin Karpat Polskich . W Województwie Podkarpackim , też go nie notowano, jedno stanowisko na północnym krańcu według Atlasu Roślin . Spotkałem ogromne stanowiska na dwóch starorzeczach "Zaginionego Świata" w Baryczy i Sośnicy - Brzegu  . Trochę to wszystko zawiłe, zależy czy stanowisko   jest w granicach  województwa czy  Karpat , na to jeszcze nakłada się to czy jest historyczne czy aktualne , trudno to wszystko ująć  . Grunt to mieć frajdę z tej całej zabawy .








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz