piątek, 7 lipca 2023

Turzyca i storczyca .

 18 czerwiec . Pojechałem do Trójcy aby zebrać okazy turzycy Bueka do dalszych badań .  W tamtym roku okazało się , że turzyce , które rosną w Trójcy, tworząc charakterystyczny kępczasty "zespół" to jest właśnie turzyca Bueka .Oznaczenie było jednak na podstawie  zdjęć i nie  dawało stuprocentowej pewności .Po przyjeżdzie na miejsce miałem trochę problemów ze znalezieniem  pędów z kłosami , ponieważ już przekwitły,Udało się jednak zebrać kilka okazów . Planując wyjazd postanowiłem odwiedzić jeszcze jakieś inne miejsce w pobliżu , wybór padł na łąki w Makowej , gdzie kilka lat temu odkryłem liczne stanowisko  storczycy kulistej . Chciałem sprawdzić jak się roślinka ma . Wracając z Trójcy zatrzymałem się w Makowej przy cmentarzu i poszedłem szukać storczycy , pora była odpowiednia , powinna właśnie kwitnąć . Tym razem odnalazłem tylko 3 okazy . 


 
 
Spacerując po łąkach mogłem podziwiać zbliżającą się burzę , piękne widowisko .




PS . Materiały wysłałem do wybitnego specjalisty , który potwierdził turzycę Bueka . Tak więc w Trójcy rośnie ten gatunek tworząc zespół Caricetum buekii. Jest to jedno z czterech stanowisk tego gatunku w Karpatach  Nie zbierałem  okazów przy samym brzegu Wiaru ,które nie tworzą kęp ,zostawiłem to na następny rok .

2 komentarze: