poniedziałek, 10 lipca 2023

Grzyb tu , grzyb tam .

 Gdy tak plątałem się po tym świecie na wiosnę 2023 roku spotykałem przy okazji różne ciekawe grzyby . 

PYCNOPORUS CINNABARINUS , gęstoporek cynobronowy - w Polsce gatunek rzadki znajdujący się na Czerwonej Liście Roślin i Grzybów Polski z kategorią R - potencjalnie zagrożony . Spotkałem się z nim w Gruszowej w lesie świerkowym 1 maja , gdzie rósł na martwym drewnie . Zwrócił moją uwagę intensywnie pomarańczową barwą . 



SUILLUS CAVIPES , borowiec dęty - w Polsce gatunek rzadki znajdujący się na Czerwonej Liście z kategorią R - potencjalnie zagrożony . Tego ancymonka znalazłem 31 maja w lesie pod modrzewiami w Łętowni przy murawie kserotermicznej . Jeszcze jeden gatunek do łętowskiej kolekcji .

 



PANUS NEOSTRIGOSUS , łyczak szczeciniasty - w Polsce dość rzadki jest na Czerwonej Liście z kategorią V - narażony na wymarcie . Na Lipowicy w Przemyślu rósł kasztanowiec ale niestety go ścięto , nie ma jednak tego złego co by na dobre nie wyszło . Na ściętym pniu pojawił rzadki grzyb . Przejeżdżałem obok niego codziennie rowerem no i w końcu zwrócił moją uwagę , zatrzymałem się i zrobiłem zdjęcia . Wyszło szydło z worka .



AMANITA STROBILIFORMIS , muchomor szyszkowaty -  w Polsce gatunek bardzo rzadki , jest na Czerwonej Liście z kategorią R - potencjalnie zagrożony . Z tym to był niezły numer , pojawił się 20 metrów od mojego domu, no może przesadziłem, z 35 metrów .2 lipca wyszedłem do sklepu i spotkałem znajomą , która prowadziła psa na smyczy . Gdy rozmawialiśmy pies zaczął coś obwąchiwać na ziemi , patrzę a on dobiera się do jakiś grzybów . Tutaj pewności co do gatunku nie ma . Za muchomorem szyszkowatym przemawia fakt , że rósł pod lipą , podobny muchomor twardawy występuje w lasach pod iglakami .  



Przedstawione gatunki zostały oznaczone na podstawie zdjęć i nie zostały zgłoszone do GREJ .

2 komentarze:

  1. Piotr, zapewne już widziałeś na poczcie zdjęcie purchawki jeżowatej (Lycoperdon echinatum) i zapewne jest w Twojej kolekcji. Ostatnio znalazłem kilka na Pogórzu Dynowskim. Wygląd tego grzyba jest naprawdę ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Spotkałem ją tylko raz pod Bełwinem .

    OdpowiedzUsuń