sobota, 22 lipca 2023

Rdestnica zmiennolistna ( Potamogeton fluitans) - nowy gatunek dla flory Województwa Podkarpackiego 3 (3) .

 26 czerwca . Po zwiedzeniu świetlistej dąbrowy pojechałem jeszcze w jedno miejsce , które zaplanowałem odwiedzić . Były to nieduże stawy znajdujące się w pobliżu , pod lasem w Rudzie Szczutkowskiej .


Okazały się niezwykle ciekawe . Już na pierwszym rosło dużo okrężnicy bagiennej , rdestnicy lśniącej i rdestnicy pływającej . Do drugiego  miałem nie iść , bo odgrodzony był od pierwszego kanałem melioracyjnym ale pomyślałem , że jak pójdę dalej drogą to będzie jakiś mostek i rzeczywiście . Drugi staw był wypłycony co zawsze sprzyja ciekawym gatunkom . Tutaj było jeszcze dodatkowo stanowisko jeżogłówki pojedynczej . Przy brzegu zanurzone w wodzie zobaczyłem liście jakiejś rdestnicy (50.110079,23.072067) . Po wyciągnięciu wydała mi się jakaś dziwna . Przypominała rdestnicę lśniącą ale liście były mocno wydłużone i miały długie ogonki . Potamogeton lucens ma ogonki ledwo zaznaczone . Po powrocie do domu przeprowadziłem jeszcze konsultacje i jest wysoce prawdopodobne , że ta znaleziona rdestnica to Potamogeton fluitans , mieszaniec rdestnicy pływającej ( Potamogeton natans) i rdestnicy lśniącej ( Potamogeton lucens). Potwierdzał by to też fakt , że oba gatunki rodzicielskie występowały w tym zbiorniku . Rdestnica zmiennolistna w Polsce została do tej pory stwierdzona na 8 stanowiskach . Wprawdzie pani profesor Joanna Zalewska - Gałosz podaje w swojej monografii stanowisko z Rzeszowa, jest ono na rzece Mrówce, ale  ma znak zapytania, pewnie nie do końca potwierdzone . Tak, że mogę wpisać tę roślinę na listę nowych gatunków odkrytych przeze mnie na terenie Województwa Podkarpackiego . 









 

2 komentarze: