piątek, 28 lipca 2023

Kłoć wiechowata ( Cladium mariscus) - nowy gatunek dla flory Województwa Podkarpackiego , na starorzeczu w Baryczy .

 8 lipca . Miałem kilka wolnych godzin i zastanawiałem się gdzie pojechać , do lasu , na łąkę czy może  nad jakąś wodę . Przyszło mi na myśl starorzecze Sanu za Stubnem . Dużo już pisałem o tym miejscu w Sośnicy Brzegu ,ale obok było bliżniacze starorzecze w Baryczy . Składa się ono z dwóch dużych zbiorników , które kilka lat temu już odwiedziłem nic ciekawego tam nie znajdując, co mnie trochę zniechęciło . Postanowiłem do niego pojechać , zakładając , że jednak tam również może być wiele do odkrycia  . Już na pierwszym zbiorniku było dużo salwinii pływającej , poszedłem dalej na drugie dużo większe , kilkusetmetrowe starorzecze . 

Przemieszczanie się w tym terenie było skrajnie trudne . Na polu otaczającym starorzecze rósł rzepak a na brzegu krzaki . Dobrze , że była zrobiona ścieżka przez zwierzęta wzdłuż brzegu i mogłem nią jakoś się przedzierać szukając miejsc z płytszą wodą gdzie dałoby się wejść . W końcu takie znalazłem i zacząłem chodzić po wypłyconym starorzeczu uważając , żeby woda nie była głębsza od wysokości moich gumaków . Po chwili natrafiłem na ciekawą roślinę , wiedziałem od razu , że to coś wyjątkowego . Trochę kojarzyłem , ale nie mogłem jeszcze załapać jaki to gatunek . Wiedziałem , że albo rzadki w Polsce , albo na Podkarpaciu . Potem okazało się , że była to kłoć wiechowata gatunek jeszcze na Podkarpaciu nie znany . Podlega on ochronie całkowitej i w Polsce występuje w niewielu miejscach , najbliżej na Lubelszczyżnie . Na tym stanowisku rosła ona w dwóch kępach , oddalonych od siebie o 3 metry , w każdej było około dwudziestu okazów w tym kilka kwitnących  . (49.910215,22.898483).  Tym samym moja Lista Nowych Gatunków Roślin dla Województwa Podkarpackiego urosła do 22 pozycji .










Pejzaże starorzecza .






Lista nowych gatunków dla Województwa Podkarpackiego przeze mnie znalezionych :

1. Jezierza morska ( Najas marina ).

2. Marsylia czterolistna ( Marsilea quadrifolia ).

3. Turzyca ciborowata ( Carex bohemica ).

4. Sitowiec wklęsły ( Balboschoenus planiculmis ).

5. Prawoślaz lekarski ( Althaea officinalis ).

6. Goryczel żmijowcowy ( Picris echioides ).

7. Wyka pannońska ( Vicia pannonica ).

8. Groszek łąkowy ( Lathyrus pratensis subsp.velatinus ).

9. Wyka płotowa ( Vicia sepium var. ochroleuca ).

10. Oczeret sztyletowaty ( Schoenoplectus mucronatus ).

11. Jastrun zapoznany ( Leucanthemum ircutianum ).?

12. Włosienicznik Baudota ( Batrachium baudotii ).?

13. Marzyca czarniawa ( Schoenus nigricans ).

14. Ślaz okółkowy ( Malva verticillata ).

15. Starzec nierównozębny ( Senecio inaequidens ).

16. Groszek liściakowy  ( Lathyrus nissolia ).

17. Viola scabra ?

18. Carex elytroides ?

19. Carex rotae .

20. Rzepicha węgierska ( Rorippa hungarica ).?

21. Rdestnica zmiennolistna ( Potamogeton fluitans ).?

22. Kłoć wiechowata  ( Cladium mariscus ).

? - gatunki co do oznaczenia  , których istnieją pewne wątpliwości aczkolwiek niewielkie .


3 komentarze: