środa, 19 lipca 2023

Nowe stanowisko wilczomlecza kątowego ( Euphorbia angulata) na Podkarpaciu 2 (3) .

 26 czerwca . Chodząc po świetlistej dąbrowie w rezerwacie "Kamienne" zatrzymałem się przy jednej okazałej lilii aby zrobić jej zdjęcie . Kręciłem się wokół niej szukając dobrego ujęcia i kątem oka zobaczyłem w pobliżu wilczomlecza . Nie był to wilczomlecz migdałolistny , którego często spotykam na pogórzu . Zapaliła mi się czerwona lampka . Jakbym się nie zatrzymał przy lilii , to bym go nie zauważył , był cały zielony i chował się wśród innych roślin . Jedna roślinka naprowadziła mnie na drugą , to taka moja zasada  Porobiłem zdjęcia i dalej spacerowałem , poza terenem rezerwatu znowu spotkałem jeden okaz tego wilczomlecza . Okazało się , że jest to wilczomlecz kątowy , który znajduje się w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego z kategorią VU - narażony na wyginięcie . Na terenie Podkarpacia był stwierdzony do tej pory 8 razy, z czego kilka stanowisk ma charakter historyczny . Świetliste dąbrowy są jego ulubionym środowiskiem .



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz