niedziela, 28 maja 2023

Wypad do Pacławia , część 2 - Turzyca i wełnianka .

 12 maj . Gdy już obfotografowałem storczyki postanowiłem trochę połazić po wąwozach . W pobliżu płynie strumień o wdzięcznej nazwie Potoczek i do niego wskoczyłem . Zacząłem iść pod prąd  w kierunku Mandżohy . Przeszedłem przez wąwóz o dosyć stromych ścianach i dotarłem do podmokłego wypłaszczenia na którym rosły liczne kępy turzycy prosowej (49.619235,22.704876) . Według mnie wykształcił się tu zespół Caricetum paniculatae , który jest w Czerwonej Księdze Roślin Województwa podkarpackiego , zajmuje powierzchnie około trzech arów. 


W pobliżu zauważyłem też kilkadziesiąt okazów wełnianki wąskolistnej ( Eriophorum angustifolium ) . Gatunek ten na terenie Pogórza Przemyskiego jest znany tylko z jednego stanowiska w Przemyślu w wąwozie Maziarnia . Raczej się nie pomyliłem przy oznaczaniu . Łodygi obłe , szypułki gładkie to wąskolistna . W pobliskiej Makowej na trawertynowych wysiękach rośnie wełnianka szerokolistna , jak mi się wydaje . 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz