poniedziałek, 15 maja 2023

Kamieniołom w Grochowcach .

 9 maj . Gdy szukałem informacji o pod przemyskich kamieniołomach natrafiłem też na taką , która podawała , że w czasie budowy Twierdzy Przemyśl funkcjonował jeszcze kamieniołom w Grochowcach . Chcą dopiąć sprawę kamieniołomów na ostatni guzik , postawiłem go znaleść . Nieoceniona w tej sprawie znowu okazała się mapa " lidarowa" . Gdy tylko znalazłem się nad Grochowcami od razu łatwo zlokalizowałem  poszukiwanego , był bliżniaczo podobny do tych w Prałkowcach . 


Na mapie turystycznej też było w tym miejscu zaznaczone urwisko . Powyżej kamieniołomu znajdował się jeden z szańców Twierdzy Przemyśl . Pojechałem do Grochowiec , zatrzymałem się przy leśniczówce i po chwili marszu leśną drogą z ładnym widokiem na okolicę znalazłem się na terenie kamieniołomu .Na  kolistym, dwudziestometrowej wysokości urwisku ,  nie ma już skał i kamieni . Jest dosyć strome ale można się na nie wspiąć , co też uczyniłem . Na szczycie rosły młode podkolany , ale nie dało  się jeszcze określić jaki to gatunek . 



Tak więc w bezpośrednim sąsiedztwie Przemyśla w dziewiętnastym i na początku dwudziestego wieku , oprócz kruhelskiego ,  działały jeszcze  trzy kamieniołomy , dwa w Prałkowcach i jeden w Grochowcach  .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz