czwartek, 4 maja 2023

Wypad do Babic , część 1 - Grodzisko , którego nie ma .

 22 kwietnia . Antoni Kunysz w swojej pracy o osadach wczesnośredniowiecznych województwa rzeszowskiego , pisze , że jak ktoś chce znaleść grodzisko to  powinien je szukać w miejscowościach o nazwach : Horodyszcze , Stróże , Strażów , Grodzisko , Zawada , Zawadka . No to zacząłem przeglądać mapy turystyczne , wypatrując takich nazw . Między Babicami a Skopowem znalazłem  przysiółek Zawada , przerzuciłem się na lidar i dokładnie w tym miejscu zobaczyłem coś takiego 






Wyrażnie rysowały się jakby wały tworzące owalny obiekt  o długości około 120 metrów , obok też długi wał . Dlatego właśnie postanowiłem pojechać do Babic . Zatrzymałem się przy kultowej kapliczce Św. Krzysztofa , obok której jest punkt widokowy na dolinę Sanu . 

 


Ruszyłem na północ obok cmentarza w kierunku mojej Zawady . Po pół godzinnym marszu znalazłem się na miejscu i zgłupiałem , nic mi tu się nie zgadzało . Wały były ale nie tam gdzie trzeba , nie potrafiłem zlokalizować samego "grodziska" . Chodziłem zdezorientowany w kółko . Na lidarze wały zarysowane są bardzo wyrażnie , a w terenie kompletnie się gubią . Z tym grodziskiem coś musi być jednak na rzeczy , miejsce wyjątkowo obronne . Pod szczytem kotlinki jest ewidentnie usypany 2 metrowy wał lub próg . Pokrywa się on kształtem z tym wałem co na lidarze jest widoczny  na północny zachód od " grodziska" , ale jakby w terenie jest 50 metrów niżej . Samo "grodzisko" na miejscu zupełnie nie widoczne, położone na obszarze pochyłym , w miejscu wałów przebiegają drogi i to może one dają ten lidarowy obraz . Na logikę biorąc musiałby być niesamowity zbieg okoliczności , żeby dokładnie w miejscu przysiółka Zawada tak dziwnie  się ułożyły drogi . Przekonałem się już jednak , że logika nie zawsze się sprawdza . 

 
Południowy wał "grodziska".

3 komentarze:

  1. Ciekawe tereny, również w Bachowie jest jakieś grodzisko, byłeś tam może? pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Bachowie nie byłem , w nieco dalej położonym na zachód Słonnym też jest i tam byłem . W takich grodziskach to bardziej musi pracować wyobrażnia , bo niewiele z nich pozostało ale przynajmniej są ładnie położone . Pozdrawiam .Piotrek.

      Usuń
  2. A my w Słonnem, a raczej na Wybrzeżu na grodzisku byliśmy przed laty, przy okazji wędrówki ścieżką Trzech Kultur, zobaczyliśmy też kapliczkę w Polchowej.

    OdpowiedzUsuń