czwartek, 25 maja 2023

Wypad do Pacławia, część 1 - Największe stanowisko Anacamptis morio w Polsce.

 12 maj . Właściwie to najpierw udałem się na Połoninki Arłamowskie , które przeszedłem do końcowej Góry Ralce ( skąd ta nazwa). Rozglądałem się za jakimiś Orchis moriami , ale oprócz ładnych widoków niczego ciekawego nie znalazłem . Pojechałem więc do Pacławia na stanowisko odkryte przez pana Poznańskiego . Autor odkrycia stwierdził 40 kwitnących okazów . Już kilka lat temu gdy tam byłem naliczyłem około pięciuset roślinek , teraz ilość storczyków była porażająca . Stanowisko ma długość około 150 metrów , szerokość 15 metrów . Zacząłem liczyć rośliny ,doszedłem do siedmiuset , ale odpuściłem , dokładne określenie liczby było właściwie niewykonalne . Szacuję ,że wynosi ona od 1000 do 1500 okazów . Barwy i kształty kwiatów są różnorodne , białe , różowe , wszystkie  odcienie fioletu , rosły gromadami po kilkaset.












Na stanowisku było też kilka kukułek szerokolistnych i storczyków męskich .



5 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcia. A wiadomość o takim rozwoju populacji - cudowna. Mam w bliskiej okolicy duże stanowisko, które również się rozwija, ale liczy obecnie ok. 500 sztuk. Staszek

    OdpowiedzUsuń
  2. To miejsce wyjątkowo im odpowiada , nie zaglądnąłem już na pole namiotowe . Może też pogoda im sprzyja, dużo opadów .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na polu namiotowym zaś była Maria i też ładne foty zrobiła temu storczyku ;-) Staszek http://naszepogorze.blogspot.com/2023/05/nowalijki-wiosenne.html

      Usuń
    2. Byłam chyba w tym samym czasie, było bardzo wietrznie:-)
      Na polu namiotowym też jakby ich coraz więcej; pozdrawiam.

      Usuń
  3. Fajnie ,że to nasze pogórzańskie skarby się powiększają . Pozdrawiam Piotrek .

    OdpowiedzUsuń