środa, 14 czerwca 2023

Wypad w okolice Piątkowej i Kotowa , część 1 (2) - Miejsce produkcji , miejsce niebezpieczne .

 3 czerwca . Przeglądałem mapę lidarową  , szukając wczesnośredniowiecznych grodzisk , natrafiłem  przy północnej granicy  Kotowa na taki obiekt . 


Ma on około 120 metrów długości , otacza go jakby wał w obrębie , którego są jakieś wykopy i linie . Przerzuciłem się na mapę turystyczną nie ma tam nic , ale na mapie satelitarnej obiekt jest widoczny , zaznaczany innym kolorem rosnących tam roślin .


Świadczy to tym ,że podłoże zostało zmienione pod względem chemicznym w wyniku wieloletniego odmiennego od pozostałej części pola użytkowania . Teraz pracuję na czterech mapach , lidarowej , satelitarnej , turystycznej i mapy zabytków . Została do sprawdzenia jeszcze mapa zabytków i tutaj miłe zaskoczenie . W tym miejscu znajduje się punkt archeologiczny nazwany "miejscem produkcji ". Próbowałem znaleść  co to oznacza ale bezskutecznie . Myślę , że to określenie dotyczy starych pieców hutniczych , kopalń , żup itp . Pojechałem sprawdzić na miejscu jak się sprawy mają . Nie liczyłem na wiele , a właściwie na nic pewny że na polu nie będzie ani śladu, i tym razem też się mocno myliłem . Postanowiłem do obiektu dotrzeć od strony Piątkowej , obok słynnej cerkwi biegła droga w jego kierunku . Zaparkowałem przy świątyni i  ruszyłem na południe , zostało mi 3 km marszu . Po 40 minutach doszedłem do kulminacji z ładnym widokiem na Kotów , przebiegał tędy niebieski szlak . 

W pobliżu było wielkie zaorane pole z moim  "miejscem produkcji " . Wszedłem na nie i po chwili idąc w kierunku lasu znalazłem się na miejscu . Moją uwagę zwróciły liczne duże kamienie , które leżały na powierzchni ziemi tylko w miejscu obiektu , zapewne zostały wyorane . Poza nimi nic innego nie było widać .


Trochę wyżej na polu była jakby zielona wyspa utworzona przez duży krzak leszczyny i rosnące wokół niej zielsko .

Trochę mnie to zdziwiło dlaczego tego nie zaorano , podszedłem do tego miejsca zobaczyć co to jest . Wszedłem w gęstwinę i zbaraniałem , stałem na skraju wielkiej dziury w ziemi , niewiele brakowało a mogło się sprawdzić to przysłowie o ciekawości . Otwór miał dwa metry średnicy i był głębokości około trzech metrów , nie byłoby  szans żeby z niego wyleść . Ściany miał wyłożone trochę kamieniami a na dnie widoczny był jakby poprzeczny kanał . Pewnie właśnie  to  jest  archeologiczne "miejsce produkcji" .

Na lidarze kilometr na północ od "miejsca produkcji", na terenie lasu zauważyłem jeszcze dziwne prostokątne wykopy i linie , podobne do tych z terenu obiektu , na pewno wykonane przez człowieka . Wracając postanowiłem je znaleść .


Udało mi się dwa z nich odszukać . W miejscu jednego był metrowy dół  bez widocznych wałów , ale drugi był już bardzo wyrażny prostokątny wykop otoczony wałem , w którym znalazłem dwa artefakty : podkowę i coś w rodzaju sprężyny . Może w ten sposób odkryłem archeologiczne "ślady osadnicze ". 








4 komentarze:

  1. Zgodnie z tym co widać na mapie NID to miejsce produkcji określone jest jako "krzemienica" z epoki kamienia, czyli miejsce obróbki krzemieni. Ta baza NID daje Ci większe możliwości jeśli zalogujesz się do niej profilem zaufanym wtedy masz dostęp do dokumentów i sprawozdań z badań. Z tego sprawozdania (z 2017 r) można doczytać, że to miejsce uznano za pracownię krzemieniarską (epoka kamienia-epoka brązu) bazującą na złożach lokalnego krzemienia birczańskiego (nawet nie wiedziałem, że jest takowy). Staszek

    OdpowiedzUsuń
  2. . Tutaj zagadka goni zagadkę . Ciekawe czy to " grodzisko" widoczne w lidarze to właśnie ten zakład krzemieniarski , po tylu latach byłby tak dobrze widoczny czy może coś póżniejszego . Ciekawe też są te prostokątne twory , one też są widoczne w kolorze roślin na mapie satelitarnej . co to takiego . No i ta studnia , cóż to jest ? Dzięki za informację bo mam już następne " miejsca produkcji "

    OdpowiedzUsuń
  3. Te prostokąty i dziury to z pewnością zabudowa z międzywojnia. Tam był przysiółek "Załaski" i sporo zabudowań http://maps.mapywig.org/m/WIG_maps/series/100K_300dpi/P50_S35_DOBROMIL_1938_300dpi_bcuj302692-289650.jpg

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta podkowa to pewnie właśnie z tego okresu . Fajnie by było zobaczyć co było na jakimś miejscu 100 500 czy 1000 lat temu . Piotrek .

    OdpowiedzUsuń