wtorek, 20 czerwca 2023

Carex disticha w Przemyślu .

6 czerwca . Turzyca dwustronna była odnajdywana sporadycznie wokół Przemyśla , to gatunek rzadki też w całym  Województwie Podkarpackim .Spotkałem ją już na łąkach krównickich ale to było poza granicami miasta . W jego granicach ostatni raz była stwierdzona w 1880 roku przez pana Kotulę na Sielcu  .  Pojechałem nabić butlę gazową i miałem pół godziny czasu , a że blisko było do torfowiska w Bakończycach to udałem się tam na kontrolę . Było strasznie mokro po opadach deszczu , ale miałem gumaki i jakaś wlazłem w turzycowisko . Roślinki były jednak wyższe od moich butów i od kolan do pasa cały nasiąkłem wodą .  Po chwili łażenia zobaczyłem w oddali turzyce o charakterystycznym pokroju , była to turzyca dwustronna ( Carex disticha ). Stanowisko ma powierzchnie około 2 arów  , rośliny rosną łanowo (49.771626,22.797498) . Bakończyce sąsiadują z Sielcem , można więc powiedzieć , że potwierdziłem historyczne stanowisko . Nie jest jeszcze tak żle z przemyskim środowiskiem jeżeli pojawiają się w nim tak interesujące gatunki .





4 komentarze:

  1. Piękna sprawa. Patrząc na orto aż trudno uwierzyć, że w takim miejskim środowisku coś rzadkiego może przetrwać, a jednak. Staszek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze ciekawi mnie w jaki sposób gatunek pojawia się w danym miejscu , czy to wieloletnie uśpienie czy desant .

      Usuń
  2. Kolejna ciekawa turzyca, patrząc na mapę występowania na wschodzie Polski dość rzadka. Jak zwykle z zainteresowaniem czekam na kolejne botaniczne odkrycia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam w zanadrzu coś ciekawego z Pogórza Dynowskiego .

      Usuń