piątek, 23 czerwca 2023

Kopczyki , żupy , wały i prostokąty w Olszanach 1 (4) .

 8 czerwca . Obserwując mapę lidarową w poszukiwaniu wczesnośredniowiecznych grodzisk , w Olszanach za Krasiczynem zauważyłem podejrzane kopce , dziewięć małych i jeden większy , obok był jakby wał czy droga . Przerzuciłem się na mapę satelitarną , kopce były na łące a wały otaczały ,długi kilkusetmetrowy jęzor górzystego lasu .




Kilkaset metrów na południowy zachód od "jęzora" było  na mapie małe kółeczko . czyżby znowu jakiś bunkier , ale w tym miejscu coś nie bardzo . 


Na samym" jęzorze" też były jakieś wały i trzy prostokątne obiekty . 


Pojechałem sprawdzić co to jest . Kopce na łące były wyrażnie zaznaczone , wysokości pół metra  i każdy porośnięty krzakami . Ciekawy jest ten największy , ma wysokość 2 metrów i jest całkiem dużą konstrukcją . Wszystkie są raczej  wykonane przez człowieka .



Podobne pole z kopcami znalazłem na lidarze w pobliżu jednego ze znanych wczesnośredniowiecznych  grodzisk . Wał tworzący" jęzor " jest też bardzo wyrażny i musiał być usypany przez człowieka .Przebiega ciągłą linią , od strony wschodniej jest niewielki  może pół metrowy. Na południu jest to głęboki kilkumetrowy jar , który od zachodu znowu przechodzi w płytki rów i mały wał , na pewno nie jest to droga.


Prostokąty też są widoczne w terenie , mają postać kopczyków wysokości  pół metra ,  długość 8 szerokość 5 m .

Na terenie "jęzora" , na stromym zboczu jest jeszcze , jakby dodatkowo usypany, dwumetrowy próg , podobny widziałem w Zawadzie pod Babicami . Zostało mi do znalezienia jeszcze "kółeczko " . Myślałem , że będzie z tym problem bo z mapy wynikało , że jest gdzieś w krzakach . Poszło jednak gładko bo prowadzi do niego leśna droga . Kółeczko na żywo jest prawie zupełnie nie widoczne , ma średnicę 8 metrów i jest błotnistą niecką , trochę wypełnioną wodą, zryćkaną kopytami saren i dzików  . Może to jakieś solne żródełko , które  przyciąga zwierzęta , chociaż strumień z czystą wodą jest blisko .


 



2 komentarze:

  1. Tutaj nie mam żadnych pomysłów :-) Żupy raczej mało prawdopodobna. Staszek

    OdpowiedzUsuń
  2. Obserwuje Twoje poszukiwania z lidarem:-) chociaż nic a nic się na tym nie znam, są ciekawe; pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń