środa, 7 czerwca 2023

Kółeczka i bunkry .

 14 maj . Na mapie lidarowej w okolicach Mielna zauważyłem dziewięć  15 metrowych kółeczek porozrzucanych chaotycznie w pobliżu brzegu Sanu . Trzy z nich było rozmieszczonych symetrycznie i łączyła je widoczna linia . 




  Na mapie satelitarnej wychodziło ,że te kółeczka są na terenie lasu . Zastanawiałem się co to może być , może jakieś celtyckie miejsca kultu , nie popatrzyłem na mapę turystyczną, a to błąd . Wyjazd potraktowałem jak trening , miałem do znalezienia kilka miejsc w terenie i chciałem zobaczyć jak mi to pójdzie . Zacząłem od kółeczka położonego w lesie przed Mielnowem . W terenie jak to w terenie rzeczywistość jest inna niż  na mapach . Drogi , wąwozy czy domy nie bardzo się zgadzały , ale w końcu po perypetiach udało mi się dostać do pierwszego kółeczka .I tu duże zaskoczenie ,  gdyż były to ruiny bunkra linii Mołotowa . Byłem jednak przekonany , że to zbieg okoliczności , koliste wały pewnie  znajdowały się na terenie bunkra . Betonowe potężne rozłupane bloki obrośnięte były drzewami . Pojechałem w drugie miejsce na łąkę za Mielnowem ,otoczonej lasem , gdzie powinny być następne kółeczka .  Podchodzę w rejon pierwszego i znowu bunkier , następne miejsce to samo . Tutaj były trzy rozwalone bunkry. Według lidaru te wały są idealnie w kształcie koła , na miejscu tego nie widać , wszystko chaotyczne . Ruiny tych bunkrów szczególnie jednego położonego nieco głębiej łąki na skraju lasu są  imponujące . Strome ściany , potężne bloki betonu  teren skrajnie niebezpieczny .  Takie klimaty trzeba lubić . Kilka kółeczek , było tylko jakby kolistym okopem bez bunkra , pewnie takim punktem oporu .  







2 komentarze:

  1. Mapa bunkrów i umocnień linii Mołotowa wraz z opisem jest dostępna tu https://www.kriepost.org/mapa-lm.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyda mi się bo znalazłem nowe miejsce i nie wiem czy to są bunkry czy coś innego . Dzięki .

    OdpowiedzUsuń