czwartek, 29 czerwca 2023

Duża sensacja botaniczna na Pogórzu Dynowskim - Odkrycie stanowiska groszku liściakowego , 3 (4) .

 8 czerwca . Nad bagnistą łączką z kukułkami było pole orne, a nad nim sucha łąka , na której zobaczyłem rosnące łubiny . Nie chciało mi się już za bardzo łazić , ale postanowiłem ich urwać na bukiet . Wyszedłem więc wyżej na zbocze zerwałem trochę kwiatów i chcąc nie chcąc zacząłem się rozglądać wokoło . Łączka nie była za ładna ale zobaczyłem na niej czerwone kwiatki , myślałem , że to wyka ale gdy się bliżej przyjrzałem zdębiałem , był to groszek liściakowy ( Lathyrus nissolia) . Gatunek znany  tylko z kilkunastu lokalizacji w Polsce . Stanowisko to ma powierzchnię kilku arów , na których rośnie kilkadziesiąt okazów groszku (49.818718,22.708327) . Jest to już drugie moje stanowisko tego gatunku , pierwsze odkryłem w Cisowej na łąkach należących do arboretum . Nie wiedziałem jak do tego stanowiska podchodzić , czy jest ono naturalne czy może to jakaś introdukcja . Jeżeli naturalne to niesamowity zbieg okoliczności , żeby roślinka nie znana we wschodniej połowie kraju wylądowała akurat  na łąkach arboretum .Te dwa stanowiska są oddalone od siebie o około17km . Obecne odkrycie implikuje dwie opcje . Pierwsza to taka , że gatunek zadomowił się na terenie Podkarpacia i ma już więcej , jeszcze nie odkrytych stanowisk . Druga to , że ma tylko te dwa stanowiska , na które akurat ja natrafiłem ,mając więcej szczęścia niż rozumu . 







3 komentarze:

  1. Patrząc na mapę występowania w atlas-roslin.pl to wygląda to na sporą botaniczną sensację. Gratulacje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratulacje. Wygląda na lokalną ekspansję

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za odwiedziny

    OdpowiedzUsuń