poniedziałek, 31 sierpnia 2020

Piękny rów czyli znowu nowe stanowisko Batrachium baudotii w Polsce .

 31 sierpnia . No cóż trzeba chyba się z tym pogodzić , że na Ziemi Przemyskiej rośnie włosienicznik Baudota czyli po łacinie Batrachium baudotii . Wszystkie znaki na niebie i ziemi na to wskazują .Nudziło mi się i postanowiłem przejechać się rowerem do Siedlisk w pobliżu Medyki . Pokręciłem się w okolicach fortu . Wracając przypomniałem sobie , że na wiosnę przejeżdżając polną drogą z Krównik do Medyki mijałem rowy melioracyjne . Teraz koniec lata to najlepszy okres na szukanie wodniaków . Skręciłem z asfaltu na boczną drogę i znalazłem się przy onym rowie. Od razu wiedziałem , że coś w rowie piszczy . Nie był zarośnięty trzciną , wypełniała go płytka woda i rosło w niej wiele gatunków . Po chwili zobaczyłem kwiatki  włosienicznika i liczne liście pływające . Był to ten sam gatunek , którego znalazłem trzy miesiące temu w Radymnie , też w podobnym do tego rowie melioracyjnym . Liście pływające mocno podzielone , z niektórymi odcinkami nawet na ogonkach , pręcików piętnaście we wszystkich kwiatach . przylistki przyrośnięte na całej długości , owocki nagie . Mam wstępne potwierdzenie tego gatunku na podstawie zdjęć , pewności stuprocentowej jak to w takich przypadkach bywa, jeszcze nie ma . Włosienicznik Baudota rośnie tu licznie na długości może 20 metrów . Podaję dokładne namiary stanowiska 49.777292,22.879525 . Jadąc z Przemyśla do Medyki dwa kilometry od granic miasta dojeżdżamy do skrzyżowania , gdzie w lewo skręca się do Hurka , a w prawo do Siedlisk . Skręcamy do Siedlisk i po 500 metrach skręcamy w prawo , w drogę polną bitą , jesteśmy już przy rowie . Sto metrów dalej jest stanowisko . Można więc do niego dojechać samochodem . Znajduje się ono w Dolinie Dolnego Sanu, 2 km od granic Przemyśla w miejscowości Siedliska .Podsumowując : Włosienicznik Baudota rośnie na dwóch stanowiskach na Przemyskiej Ziemi w Radymnie i Siedliskach i są to jedyne stanowiska w Polsce oprócz wybrzeża Bałtyku ( przepraszam jest jeszcze jedno pod Krakowem ) . Można  jechać i się przekonać , myślę ,że jeszcze z tydzień pokwitnie .








1 komentarz: