piątek, 7 sierpnia 2020

Nie odpuszczam .

23 lipiec . To już siódma wizyta w tym rejonie. Pisałem już , że w maju błąkając się między Czerwoną Wolą a Czercami natrafiłem na piękną łąkę . Potem już jakoś nie miałem okazji ją odwiedzić . Nie dawała mi ona jednak spokoju . W końcu pewnego ranka wsiadłem w samochód i za godzinę byłem dosłownie 100 metrów od niej . Ponieważ można tam dojechać przez Czerce i potem polną drogą do samego celu . Teraz wyglądała jeszcze ciekawiej , kolorowa od kwiatów , ogromny potencjał tkwi w tym  kikuhektarowym miejscu (50.159273,22.697950).



Zacząłem łażenie i już po chwili zobaczyłem widok , który zachwyciłby każdego poszukiwacza roślin . .



Jest to nowe stanowisko goryczki wąskolistnej (Gentiana pneumonanthe ) w Województwie Podkarpackim . W tamtym roku znalazłem ją jakiś kilometr dalej , co opisałem w artykule " Samotna goryczka " .Tutaj zaś rośnie w kilku miejscach , 8 , 30 i 7 okazów . Nie chodziłem po całej łące tak , że może być jej jeszcze więcej .




W pobliżu rosły też mieczyki dachówkowate ( Gladiolus imbricatus ) , kilkanaście okazów .


Wracając, blisko samochodu na miedzy, natrafiłem na uschnięte badyle , wziąłem je do domu . Okazało się że jest to kąkol polny ( Agrostemma githago ) wymierający archeofit , który na terenie Polski ma obecnie poniżej stu stanowisk (50.162655,22.698015).

Zazwyczaj poszukuję miejsc do eksploracji z satelity . W tym przypadku to wyjątkowe miejsce zupełnie nie wyróżnia się na mapach satelitarnych z otoczenia . Poszukiwania terenowe ciekawych przyrodniczo obszarów są więc niezbędne .

6 komentarzy:

  1. Florystycznie na zdjęciu z panoramą łąki to już na początku widać krwiściąg lekarski, bukwicę, chaber łąkowy i nawet jeden rdest wężownik się zmieścił w kadrze, można tam spędzić parę godzin i zapełnić kartę z pamięcią w aparacie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmmm - a jak odróżnić od innych goryczek?

    OdpowiedzUsuń