piątek, 7 sierpnia 2020

Nowe stanowisko marzycy czarniawej (Schoenus nigricans) w Polsce .

 31 lipiec . Chciałem zobaczyć co tam słychać u oczeretu sztyletowatego ,wsiadłem na rower i dawaj do Sośnicy Brzegu . Po półtorej godzinie byłem na miejscu . Oczeret miał się całkiem ,dobrze obce mu jest jakieś okresowe występowanie , rośnie jak szalony .

Jak już tyle przejechałem to chciałem coś jeszcze znaleść, aby trud nie poszedł na marne ,zacząłem łazić , no i trafiła się ta marzyca . Dwie kępy po kilkadziesiąt kwiatostanów rosną  tu 49.916060 22,881864 na żwirowo piaskowym starorzeczu Sanu w miejscowości Sośnica Brzeg , w Dolinie Dolnego Sanu , w Województwie Podkarpackim . 4 km od Radymna , 20 km od Przemyśla , chyba wszystkich wymieniłem . Roślinka jest bardzo rzadka ma tylko kilka czy kilkanaście stanowisk w Polsce . Większość na wybrzeżu Bałtyku . W głębi kraju jedno stanowisko jest koło Buska i jedno chyba gdzieś pod Lublinem . Wychodzi na to , że to będzie trzecie . Gatunek został potwierdzony przez specjalistów .



6 komentarzy:

  1. No to duża sprawa - najbliższe stanowiska to chyba centralna Polska

    OdpowiedzUsuń
  2. Tej rzadkości gratuluję, aż sprawdziłem status tej rośliny w trzecim wydaniu Roślin chronionych. W atlas-roslin.pl jest tylko jedna kropka z występowaniem, mam nadzieję, że pojawi się druga, na Podkarpaciu. Czego życzę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najbliższe stanowisko pod Zamościem.

    OdpowiedzUsuń
  4. No, no - ani bym rozpoznał - ale gratulacje!

    OdpowiedzUsuń