niedziela, 20 października 2019

Pierwsze notowanie chropiatki pędzelkowatej na Pogórzu Przemyskim .

18 pażdziernika . Chropiatka pędzelkowata ( Thelephora penicillata) jest rzadko występującym grzybem , który znajduje się na Czerwonej Liście Roślin i Grzybów Polski z kategorią  V - narażony na wymarcie. Gdy łaziłem po Arłamowskich Lasach za drugim razem trafiłem na ten wyjątkowy grzyb . Rósł on na jeżynie , opanował liście i łodygi tej rośliny . Sam oczywiście nie wiedziałem co to za licho . Dopiero pomoc mykologów pozwoliła na oznaczenie znaleziska . Stanowisko znajduje się w borze jodłowym , w pobliżu drogi Arłamów  Kwaszenina . ( 49.570560,22.641996).




Innym ciekawym grzybem na którego natrafiłem będąc na Pogórzu Dynowskim w lasach Tarnawki był  znajdujący się pod ochroną częściową szyszkowiec łuskowaty (Strobilomyces strobilaceus )  ((49.942086,22.239021). On też znajduje się na Czerwonej Liście z kategorią R - rzadki . Występował licznie w lesie iglastym .



2 komentarze:

  1. Pogratulować. Chropiatkę kiedyś namierzyłem, oczywiście też nie obyło się bez pytania na forum. Niestety nie miałem kiedy wrócić, gdy proszono mnie o eksykat, dla potwierdzenia, a jak wróciłem to już owocnika na stanowisku nie znalazłem. Tak więc znalezisko prawdopodobne ale nie potwierdzone do końca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta jest oznaczona ze zdjęcia bez wysyłania suszka , ale chyba bez wątpliwości .

    OdpowiedzUsuń