środa, 16 października 2019

Notatki florystyczne z dnia 14 pażdziernika 2019r.

Pogoda była ładna to w domu nie dało się wysiedzieć . Wyjechałem rowerem i żeby nie jeżdzić po próżnicy udałem się do Medyki na plac kolejowy . Roślinki pousychały i już żałowałem , że tam przyjechałem , gdy zobaczyłem  kwitnącą kapustowatą .


Przypominała trochę pszonaka drobnokwiatowego . ale miała stulone łuszczynki przewyższające kwiatostan .Okazało się że jest to prawdopodobnie pszonak jastrzębcolistny ( Erysimum hieraciifolium) ,
rzadki gatunek , który z Medyki był już notowany a w Województwie Podkarpackim ma kilka stanowisk . Potwierdzam jego obecność w Medyce , gdzie znalazłem dwa kwitnące osobniki (49.799865,22.919723).Stuprocentową pewność co do gatunku dały zdjęcia liści na , których są widoczne gwiazdkowate włoski .



Wracając przypomniałem sobie ,że będąc młody i sprawny byłem przy ujściu Wiaru do Sanu i postanowiłem sprawdzić  jak to miejsce teraz wygląda . Zobaczyłem tam  przy brzegu wyspę , a na drugim brzegu stromą skarpę ( kolejną) .



Chwilę zastanawiałem się czy się rozebrać i wpław dojść do wyspy , w końcu się zdecydowałem . Na wyspie była zatoczka ze stojącą wodą ,zarośnięta przez jezierzę morską .( 49.792787,22.828163).




Jest to kolejne stanowisko tego egzotycznego na Podkarpaciu gatunku ( tym razem w Przemyślu ) , właściwie można powiedzieć , że San jest opanowany przez jezierzę morską  .Pojechałem dalej. Na torowiskach roślinki już dogorywały za to na trawnikach przy obwodnicy Przemyśla kwitnienie na całego . Koniczyny , lucerny, astry nowoangielskie tworzyły barwny  kobierzec. Dziwna ta natura .

5 komentarzy:

  1. Kiedy jedziemy mostem na Sanie w Krzywczy, widzę przy niskiej wodzie wodorosty długie jak włosy topielicy, jest tego mnóstwo, a za mostem, przy wysepce to ptaki brodzą w roślinności, może to jezierza; nie znam się na wodnych, więc nawet nie sprawdzam, ale fajnie to wygląda. Masz pogodę miodzio na wyprawy rowerowe, zresztą Tobie żadna pogoda niestraszna:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Te długie wodorosty to prawdopodobnie rdestnica grzebieniasta ,w Sanie występuje często. Jezierzę łatwo poznać bo jest sztywna i kolczasta . Pogoda rzeczywiście super oby jak najdłużej . Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  3. I kto powiedział że praca naukowa nie jest pełna przygód ;) ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja wiem czy naukowa w moim przypadku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie, w dobie otwartych zasobów internetowych, to... jak najbardziej!

      Usuń