wtorek, 20 sierpnia 2019

Ginące jezioro , grążel na progu , cibora na rabatce i kotewka w bajorku .

15 sierpnia . Tym razem wybrałem się na przedszkolny rajd , dojazd samochodem lekki spacer i tak w kilka miejsc, bez kleszczów , mrówek w majtkach i niedżwiedzia za plecami .Pojechałem w miejsca już sobie znane . Zacząłem od Jeziora Święte . Zmiany klimatyczne dały mu się we znaki .Balboschoenus planiculmis wprawdzie rósł licznie i ponikło jajowate też , ale wody było niewiele . Zobaczyłem małą kałużę z wrzącą wodą , okazało się  , że to rzucające się małe rybki, łapały ostatnie dawki tlenu . Obok smutny widok , podobnej, już wyschłej kałuży.



Ponikło jajowate jakby rosło na pustyni .


Trafiłem jeszcze na drugie ponikło , podejrzewam jednoprzysadkowe ,ale dopiero się oznacza.


Następnie wjechałem na próg Karpat w Husowie i dalej do pobliskiej Tarnawki nad leśne stawy rybne .Są one w dwóch skupiskach , w pobliżu Tarnawki i po drugiej stronie lasu w Zabratówce . Pochodziłem trochę po brzegach spotykając rdestnicę połyskującą , świerzbnicę leśną i grążela żółtego . Grążel w Karpatach występuje sporadycznie , wierząc wikipedii .






Kolejnym etapem była  Łopuszka Mała ,gdzie chciałem sprawdzić drugie stanowiska planiculmisa . Było go jeszcze więcej niż ubiegłego roku , wzdłuż całego brzegu dworskiego stawu . Towarzyszył mu za to kotewka orzech wodny  , którego tu jeszcze nie widziałem . Wracając znad stawu, na rabatce znajdującej się przy ścieżce ,zauważyłem dziwnego chwasta , była to cibora brunatna . Gatunek ten jest raczej trudny do znalezienie w tych okolicach , a tu masz na rabatce .





Łopuszka Mała powinna mieć w herbie liście kotewki , rośnie on na dużym zalewie , na stawie dworskim i na małym bajorku , robiącym za zbiornik przeciwpożarowy.





2 komentarze:

  1. Szkoda tych rybek, wszędzie było tak sucho? Nie dało się ich przenieść w jakieś głębsze miejsce?

    OdpowiedzUsuń
  2. Było gdzie , potem nawet miałem wyrzuty sumienia , ale nie miałem w czym przenosić, chyba że w dłoniach ale niewiele by to dało .

    OdpowiedzUsuń