poniedziałek, 26 sierpnia 2019

Czarcikęsik Kluka na "Rajskiej Łączce".

26 sierpnia .Zanim dojechałem do Czerc Chodanie odwiedziłem Rajską Łączkę , gdzie znalazłem czarcikęsika Kluka (Succisella inflexa) , gatunek wymarły w Województwie Podkarpackim . Podany on był przez Jabłońskiego w 1867r  z Wólki Niedżwiedzkiej i przez Dubiela i spółkę z Woli Zarczyckiej 1979. Są to jedyne wzmianki o nim ,potem już nie był odnajdywany i uznany został za wymarły . Na Rajskiej Łączce rośnie około dwadzieścia okazów na dwóch arach  (50.163577,22.745444). Od razy wiedziałem ,że to on, małe główki , liście jakieś wąskie inne niż u czarcikęsa łąkowego , kwiaty lila róż. Jest to najdalej na południe położone stanowisko tego gatunku w Polsce.  "Rajska Łączka" , którą sam tak nazwałem jest to wilgotna śródleśna łąka o powierzchni około dwóch hektarów , znajdująca się 3 kilometry na północny - wschód od Czerwonej Woli , miejscowości w pobliżu Sieniawy .








Trzeba przyznać ,że żre mi niesamowicie , drugi wymarły w tym miesiącu . Myślę , że jeszcze z tydzień pokwitną , za rowem z wodą który dzieli łąkę na dwie części rośnie łan rudbeki i iść wzdłuż niego z dwadzieścia metrów od drogi.

5 komentarzy:

  1. Oj, to pewnie nie raz mijaliśmy Cię w drodze do Radawy, nasza babcia spędza tam zawsze lato:-) my raczej autem, a tam drogi zamknięte dla ruchu, rowerem dojedzie wszędzie :-) zaciekawił mnie mikołajek, który znalazłam w opisie u Ciebie, czasami wracamy przez Sieniawę, widzę ten zbiornik wodny w dawnej piaskowni, poszukam:-) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za często tam nie jeżdżę , ale te sosnowe lasy są fajne , dla rowerów super trasy , mikołajek ciekawa roślinka ,pogórza nie lubi.

      Usuń
  2. Gratulacje, Piotrze! Zerknij na mapkę, którą robiłem w grudniu 2015 na konferencję - chyba jest współcześnie nawet więcej czarcikęsika w woj. podkarpackim:) Strona 26
    https://www.researchgate.net/publication/309761396_Dzialki_rolnosrodowiskowe_ostoja_gatunkow_rzadkich_chronionych_i_zagrozonych_-_wyniki_monitoringu_efektow_przyrodniczych_programu_rolnosrodowiskowego

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki .Będzie gdzie się włóczyć .

    OdpowiedzUsuń