niedziela, 30 czerwca 2019

Pięciornik wyprostowany na Łysej Górze.

28 czerwiec . O Łysej Górze pod Dubieckiem piszę już chyba trzeci raz . Po sukcesach w Wapowcach postanowiłem iść za ciosem i wybrałem się na następną murawę kserotermiczną po lewej stronie Sanu , która powinna być w Słonnym . Wiedziałem mniej więcej gdzie musi się znajdować , na polanie otoczonej lasem . Ale zamiast murawy znalazłem tam chabazie z nawłocią . Szkoda mi jednak było przepalonej benzyny  i postanowiłem jeszcze zahaczyć o Łysą Górę pod Dubieckiem gdzie na wcześniejszych wycieczkach , znalazłem dobrze zapowiadające się łączki . Też były trochę problemy z dotarciem na nie , w końcu zacząłem po nich łazić nic nie znajdując ciekawego . Postanowiłem wracać i gdy schodziłem wśród wysokiej trawy migną mi żółty kwiatek . Okazało się , że jest to pięciornik wyprostowany (Potentilla recta ). Gatunek ten znajduje się na Czerwonej Liście Roślin Polski z kategorią NT - bliski zagrożenia. W bliższej i dalszej okolicy Przemyśla jest odnajdywany rzadko . Tutaj rósł jeden okaz nad miejscowością Wybrzeże to jest na Pogórzu Dynowskim ( 49.814880,22.381479).Na zdjęciach w oddali Dubiecko.





2 komentarze:

  1. Byłem tam w tym samym czasie, ale od strony N.
    Nie miałem jednak szczęścia do rzadkości, pozdrawiam Jacek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Łysej od północy na tej stromej skarpie jest tojad mołdawski , ale chyba już przekwitł.pozdrawiam.

      Usuń