niedziela, 23 czerwca 2019

Jastrun zapoznany na Pogórzu Przemyskim.

18 czerwca . Losy rzuciły mnie tym razem między Kużminę a  Leszczawkę gdzie na suchej łące natrafiłem na kępę jastruna jakiego jeszcze nie widziałem ( 49.622027,22.418408) . Na początku nie wiedziałem co to jest , ale po jakimś czasie zrozumiałem , że to jastrun ale ten był cały mocno kutnerowato owłosiony . Okazało się ,że jest to prawdopodobnie jastrun zapoznany (Leucanthemum ircutianum ). Nie wiadomo jak do niego podchodzić , do tej pory nie był on podawany z Pogórza Przemyskiego a może nawet Województwa Podkarpackiego. Chociaż wydaje się ,że nie jest rzadki na terenie kraju. Potrzebna byłaby rewizja materiałów zielnikowych i badania genetyczne. Leucanthemum ircutianum jest tetraploidem 2n=36 a leucanhemum vulgare jest diploidem 2n=18. Jakby ktoś chciał robić badania genetyczne nie ma sprawy mam okaz zielnikowy .W pobliżu jastruna rosło też dużo rzadkiego na Pogórzu Przemyskim jastrzębca pomarańczowego.





4 komentarze:

  1. I kolejna ciekawostka. Trzymam kciuki za wyjaśnienie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jastrzębiec pomarańczowy rośnie w Nienadowej, choć wczoraj spotkałem tylko jedną kwitnącą roślinę.

    OdpowiedzUsuń