poniedziałek, 3 czerwca 2019

Nawrot lekarski - nowe stanowisko na terenie Przemyśla .

28 maj . Dawno już nie spacerowałem wokół fortu Ostrów w Przemyślu w dzielnicy Głęboka . Chodzę więc i chodzę i trochę ziewam z nudów bo nic nie kwitnie . Zalazłem w końcu w jakieś krzaki , przepłaszając stado dzików , które w Przemyślu można spotkać w różnych częściach miasta ( Są na przykład działkowe ,żyjące wewnątrz ogródków działkowych otoczonych siatką jak w ZOO .Jest to dla nich niewątpliwie korzystne. Wolność i bezkresne lasy oddały za darmowe urozmaicone żarcie , jak na szwedzkim stole i spokojny bezpieczny żywot z daleka od watah wilków).  Tak więc na kawałku wykarczowanych zarośli tarniny natrafiłem na stanowisko nawrota lekarskiego ( Lithospermum officinale). 50 roślin rosło na 1 arze. (49.788579,22.735616) .Gatunek ten był trochę przeze mnie nie doceniony . Znalazłem go już wcześniej pod wyciągiem i w okolicy Makowej ale jakoś nie zwracałem na niego specjalnej uwagi . A jest bardzo rzadki, na północ od Przemyśla do Lubaczowa nie został znaleziony a i w Bieszczadach też nie występuje, dopiero bliżej Krakowa można go spotkać. W Przemyślu był odnajdywany w okolicach Kruhela i Prałkowiec . B.Kotula podaje go z górnego odcinka potoku  Ostrowieckiego . Stanowisko, które znalazłem trochę nawiązuje do tego kotulowego.



2 komentarze:

  1. A cha - czyli bardziej na zachód nie jest już tak rzadki? Bo właśnie wpadałem w entuzjazm, że widziałem coś takiego w pobliżu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak w okolicach Tarnowa jest więcej kwadracików na mapie występowania.

    OdpowiedzUsuń