sobota, 11 marca 2023

Wodospad Arłamowski .

9 marca . Gdy na mapie zobaczyłem  ikonkę "Wodospad Arłamowski" , wiedziałem ,że muszę to miejsce odwiedzić . Nieskromnie muszę stwierdzić , że czuję się już inspektorem od pogórzańskich wodospadów . Pojechałem więc na wizytację . Zaparkowałem w Arłamowie przy skręcie do hotelu i poszedłem na przepał w kierunku połoninek . Trochę musiałem się przedzierać przez zarośla , ale potok zaprowadził mnie do kultowego krzyża pod Połoninkami Arłamowskimi . Dalej już bitą drogą poszedłem w kierunku Kwaszeniny gdzie po około półtora kilometra powinien znajdować się wodospad . Z opisu wiedziałem , że jest on częściowo obudowany plytami cementowymi co raczej dyskwalifikuje go jako atrakcję przyrodniczą . Sądziłem , że znajduje się on na Potoku Arłamowskim , ale się myliłem . Wodospad jest przy samej drodze na strumieniu spływającym z połoninek i wpadającym do potoku . Wysokość jego wynosi około 3 m pionowej warstwowej , skalnej ściany , nad którą znajduje się kilka betonowych płyt i przepust pod drogą. Według mnie wodospad jest jak najbardziej naturalny . Dopiero w trakcie budowy drogi położono betonowe płyty . Tak więc można go zaliczyć w poczet wodospadów Pogórza Przemyskiego .  Znajduje się na dnie jaru w ścianie , którego jest nawet odkrywka skalna z ładnym przekrojem czerwonawych skał . Pod względem estetycznym może nie jest tak atrakcyjny przez betonowe płyty i to ,że jest trochę schowany w wąwozie . Wybierając się w takie miejsca,  będące w bezpośrednim sąsiedztwie granicy warto poinformować o tym straż graniczną . Właśnie to uczyniłem i w trakcie kontroli spotkałem się z dużą życzliwością.




Niestety światło było złe , co nie pozwoliło na zrobienie dobrych zdjęć . 

Lista wodospadów Pogórza Przemyskiego . 

1. Wodospad w Cisowej . 

2. Wodospad Machonika .

3. Wodospad im, Leszka Bernackiego . 

4. Wodospad Emilek .

5. Wodospad Sopotnik .

6. Wodospad Brycis.

7. Wodospad trawertynowy MW.

8.Wodospad bezimienny pod Kanasinem . 

9. Wodospad Arłamowski.

Przypominam , że za wodospad uznaję pionowy lub prawie pionowy próg skalny o wysokości co najmniej 1,5m po którym spływa woda strumienia .

2 komentarze:

  1. Miły dla ucha szum spływającej wody i świst wiatru:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. A jeszcze błękitne niebo , czego więcej potrzeba .

    OdpowiedzUsuń