wtorek, 4 maja 2021

Torfowisko Łazów z rzeżuchą bagienną .

 30 kwietnia . W okolicach Leżajska jest w dolinie Sanu kilka torfowisk , o których przeczytałem w jakimś uczonym opracowaniu . Zacząłem od obserwacji satelitarnej . Torfowiska są widoczne jako szare plamy , bez wyrażnych miedz . W Łazowie za Kuryłówką ta plama była szczególnie okazała . Postanowiłem się tam wybrać i stwierdzić na miejscu co w trawie piszczy . Zatrzymuję się w takich miejscowościach albo przy kościele , albo przy sklepie . Tutaj był sklep a za nim teren bez ogrodzeń dzięki czemu mogłem łatwo dostać się do interesującego mnie obszaru . Już na pierwszy rzut oka , można było stwierdzić ,że jest on z wielkim potencjałem(50.348140,22,449143) . Ogromna,  kilometrowa , podmokła łąka na torfowisku  z miejscami bagiennymi . Był jeszcze kwiecień i trudno było cokolwiek z roślinek  wycisnąć . Wegetacja dopiero się zaczynała ale liczyłem może na jakąś rzadką turzycę . Tymczasem natrafiłem na młode rzeżuchy , które okazały się potem rzeżuchami bagiennymi . Rzeżucha bagienna  ( Cardamine dentata ) , jest podobna do rzeżuchy łąkowej tylko posiada więcej od niej liści łodygowych ( do siedmiu , łąkowa do czterech ) . Listki na liściu złożonym u bagiennej  wszystkie są na ogonkach , zaś u łąkowej tylko dolne  , pozostałe są siedzące . 


 

Niektórzy uważają , że nie jest to oddzielny gatunek tylko podgatunek rzeżuchy łąkowej i nazywają go z łacińska Cardamine pratensis subsp. paludosa. Gatunek czy podgatunek mniejsza o to  , mnie oczywiście interesuje czy jest rzadki czy pospoliciak . Panowie Jan Wójcik i Karol Marhold w 2000r dokonali krytycznej rewizji taksonu na terenie Polski . Z obszaru Województwa Podkarpackiego podali około 10 stanowisk zlokalizowanych w jego północnej części . Można więc do nich dorzucić jeszcze Łazów . Warto będzie wybrać się jeszcze na to torfowisko , zapewne skrywa ono  niejedną tajemnicę . 

 





4 komentarze:

  1. Wyrzucam coś podobnego z grządek, znaczy liście ma takie same i łodygę z jeszcze nie rozkwitłym kwiatostanem; nie ma u nas rzeżuchy łąkowej, więc musi to być jakaś odmiana polna:-) jest cos takiego?

    OdpowiedzUsuń
  2. To jest prawdopodobnie rzeżucha włochata . Strasznie się ostatnio rozpanoszyła , jest wszędzie szczególnie nad grządkach . Nasiona rozniosły się z ziemią do kwiatów .

    OdpowiedzUsuń
  3. Na Podlasiu mam kilka miejsc z rzeżuchą bagienną, wiosna tutaj jeszcze bardziej opóźniona więc i roślinki mają dopiero po kilkanaście centymetrów, ale już są.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko tego roku opóznione kilka tygodni . Zawilce jeszcze kwitną .

      Usuń